Zeekr wil zich onderscheiden van de tientallen andere Chinese EV-merken met een breed aanbod aan shooting brakes, coupé-achtige breaks die rijplezier en praktisch gemak moeten combineren. Het begon met de Zeekr 001, een grote en krachtige, maar vooral comfortabele shooting brake die al in Europa is gelanceerd. Nu komt er nog een tweede model bij: de Zeekr 007 GT, die iets kleiner zou moeten worden, maar daarom niet minder premium.

Advertentie
Advertentie

De Zeekr 007 GT is in feite de breakversie van de berline 007, die eind 2023 werd gelanceerd in China. In Europa kan je deze 4,87 m lange sedan (nog) niet krijgen, maar hij deelt wel zijn technische basis met de SUV Zeekr 7X, die sinds kort wel op ons continent verkrijgbaar is. Je kan de 007 GT dus beschouwen als een sportievere en lagere 7X, zonder te beknibbelen op binnenruimte. Na eerst enkele verduisterde teaserbeelden te hebben gedeeld, krijgen we de 007 GT nu in vol ornaat te zien op enkele computerbeelden, inclusief een dakkoffer om zijn reis-DNA te onderstrepen!

Tot 646 pk en 800+ km autonomie?

Over de technische details doet Zeekr nog geen uitspraken, maar het spreekt voor zich dat de motoren en batterijen worden overgenomen van de 007 en 7X. Het instapmodel zou dus achterwielaandrijving en een krachtige motor van 310 kW (422 pk) moeten krijgen, terwijl de AWD-versie nog een tweede motor op de vooras krijgt voor een totaal van 475 kW (646 pk).

 

Advertentie
Advertentie

Er is keuze tussen twee batterijen: 75 kWh of 100 kWh. De Zeekr 007 berline haalt daarmee een actieradius van 688 tot 870 km! Toch volgens de Chinese CLTC-cyclus. De 7X SUV blijft met dezelfde aandrijflijnen steken op 615 km WLTP. De 007 GT zou dus tussen de twee moeten uitkomen, met een kleine 700 km volgens de WLTP-cyclus volgens onze schatting. Opladen gaat trouwens supersnel dankzij de 800 V-architectuur: 10 tot 80% in amper 13 tot 16 minuten, afhankelijk van de batterijgrootte!

Q2 2025 in China, nadien naar Europa?

Dan is het nog de vraag of de Zeekr 007 GT ook naar Europa komt, en zo ja, tegen welke prijs. De Zeekr 001 kost minstens 59.490 euro in Nederland, de 7X SUV is iets goedkoper: vanaf 52.990 euro. Als Zeekr toch beslist zijn nieuwe shooting brake, die in de lente van 2025 in China wordt gelanceerd, naar Europa te halen, dan zou hij met een prijs van minder dan 55.000 euro serieus het vuur aan de schenen kunnen leggen van de Volkswagen ID.7 Tourer en de Audi A6 Avant e-tron!