De Vlaamse Automobilistenbond trekt aan de alarmbel: uit onderzoek op 125 voertuigen door de Thomas More Hogeschool blijkt dat naar schatting 1 op 8 Belgische Euro 5-dieselwagens (165.000 auto’s) rondrijdt met een defecte of op zijn minst slecht functionerende roetfilter. Daardoor overschrijden zij de fijnstofnormen met… 73.000 procent. Of anders gezegd: één enkele dieselwagen met een kapotte roetfilter vervuilt even veel als 730 degelijk functionerende Euro 5-diesels. Dat betekent dat deze 165.000 modellen met kapotte filter die bij ons rondrijden samen dezelfde uitstoot hebben als meer dan 12 miljoen auto’s die aan de Euro 5-norm voldoen. Ter herinnering: fijnstof is een algemene term voor een verzameling van microscopisch kleine deeltjes. Die kunnen door hun kleine formaat tot diep in de cellen van het menselijk lichaam doordringen, waar zijn allerlei vormen van kwaadaardige kanker kunnen veroorzaken.

Dure filter, slechte keuring

De herstelling van een defecte filter kost algauw duizenden euro’s. Veel mensen willen dat niet meer uitgeven, want vaak is die kost bijna te hoog in verhouding tot de restwaarde van de auto. Ze laten gewoon de roetfilter uitschakelen. En omdat volgens VAB de Belgische autokeuringsstations totaal verouderde technieken gebruiken om de uitlaatgaskwaliteit te meten, geraken deze modellen met kapotte roetfilter gewoon door de keuring.