1. Geïntegreerde kinderzitjes

Geen gezeul met verhoogkussens als je je kinderen meeneemt in de auto, of je afvragen waar je met die verhoogkussens heen moet als je volwassenen meeneemt op de achterbank. Sommige merken (bijvoorbeeld Volvo) integreren kinderzitjes in hun achterbank. Je klapt een deel van de zitting naar boven om er een kinderzitje van te maken, of klapt het weer neer als je het niet meer nodig hebt.

2. Paraplu in de deuren

Een klassieker bij Rolls-Royce, maar ook de Skoda Superb heeft ze: paraplu’s in de portieren. Nu we het toch over de Tsjechen hebben: een vuilbakje voor de opbergvakken in de deuren, een zaklamp in de bagageruimte, een ijskrabber in het tankklepje en verplaatsbare tussenschotten voor de koffervloer om kleinere voorwerpen op hun plaats te houden,… er zijn nog wel meer simply clever-snufjes die we graag op alle auto’s hadden gezien.

3. Deurbeschermers

Deze hebben we gezien bij Ford: smalle rubbers die zich bliksemsnel om de deurrand plooien als je het portier opent. Handig om je deuren – en die van de auto naast je – te beschermen als een van je passagiers zijn portier te nonchalant open gooit. Doe je het portier dicht, dan klappen de rubbers even snel weer in.

4. Vanuit de koffer neerklapbare zetels

Veel spullen bij die niet allemaal in de koffer passen? De boel even neerzetten en naar de achterdeur lopen om de rugleuning van de achterbank neer te klappen is met deze optie verleden tijd. Drukknoppen in de koffer doen het juiste deel van de rugleuning automatisch neerklappen. In de Renault Espace kan je dat zelfs van achter het stuur doen.

5. Verschuifbare achterbank

Nog een oplossing voor wanneer je te weinig plaats in de koffer hebt. In plaats van de achterbank neer te klappen, kan je ze ook op rails een stukje naar voren schuiven en zo meer plaats vrijmaken in de koffer. Of de achterbank helemaal naar achteren schuiven als je passagiers meeneemt die graag wat meer plaats hebben.

6. Digitale radio (DAB)

De FM-band verdwijnt op termijn uit de ether. De bedoeling is dat die wordt vervangen door de digitale radio (DAB of DAB+). In Vlaanderen is dat zelfs al op relatief korte termijn: tegen 2022 zouden de grote radiozenders er van de FM-band moeten verdwijnen. Koop je een auto als investering om jarenlang te gebruiken, dan is digitale radio een te overwegen keuze.

7. Achteruitrijcamera

Heel wat auto’s beperken hun standaard parkeeruitrusting tot sensoren op de achterbumper. Met modellen die steeds groter worden en koetswerken die meer aandacht aan design spenderen dan aan zichtbaarheid, zijn parkeersensoren en achteruitrijcamera’s geen slechte keuze. Je geeft er enkele honderden euro’s aan uit, maar die verdien je snel terug als je geen knullige kras of deuk meer moet laten herstellen. Een 360-gradencamera is natuurlijk nog handiger, maar op dit moment nog heel duur.

8. Apple CarPlay en Android Auto

Je hebt je smartphone op je auto aangesloten via Bluetooth of USB maar neemt hem toch nog in de hand om van nummer of playlist te veranderen? Niet doen: niet alleen is het een overtreding om je telefoon in de hand te nemen, je wendt je blik bovendien volledig af van de weg. Apple CarPlay en Android Auto geven de belangrijkste apps van je smartphone op je infotainmentscherm weer, zoals telefoon, Spotify en sms. Als je de kaartapp van je telefoon gebruikt, dan heb je bovendien nog eens een navigatiesysteem dat helemaal up-to-date is.

9. Rijstrookassistentie

In feite zijn er twee soorten rijstrookassistentie: de waarschuwing, die een geluids- of trilsignaal geeft maar die van de chauffeur verwacht dat hij zelf de stuurcorrectie maakt, en de assistent, die de auto zelf op zijn rijstrook houdt. Die laatste vinden sommige chauffeurs storend, maar kan penibele situaties vermijden. Vind je het toch te storend, dan schakel je de rijstrookassistentie gewoon uit. Handige aanvulling: de dodehoekwaarschuwing, het bekende verklikkerlichtje in de buitenste achteruitkijkspiegels.

10. Aanrijdingswaarschuwing

Je mag dan nog zo’n goede of aandachtige chauffeur zijn, ooit gebeurt het wel eens dat je harder moet remmen dan je dacht. Omdat je aandacht even verslapte, omdat je te dicht op je voorligger reed,… De eerste generatie van aanrijdingswaarschuwingen moesten nog even zoeken naar het juiste evenwicht, maar de recentste zijn bijzonder goed, en doen de auto indien nodig afremmen om een aanrijding te vermijden. Bij sommige kan je zelf bepalen of ze vroeg of laat moeten reageren.