De tweede generatie van de Duster heeft heel wat kwaliteiten. Waarom dan nog even wachten? Omdat de Duster binnenkort nieuwe dieselmotoren krijgt, die krachtiger en zuiniger zijn.

Blue dCi

De tweede generatie van de Duster mag dan wel volledig nieuw zijn, hij nam dezelfde motoren over van zijn voorganger, waaronder de 1.5 dCi 90 en 110. Enkele maanden na zijn lancering kondigt Dacia aan dat het die motoren wil inruilen voor de nieuwe generatie 1.5 Blue dCi die de Mercedes A-Klasse ook gebruikt.

Adblue

De grootste evolutie is de toevoeging van een systeem dat de uitlaatgassen nabewerkt via een SCR-katalysator op basis van Adblue. Daardoor beantwoordt hij aan de strenge toekomstige uitstootnormen. Het rijplezier zou er ook op vooruit moeten gaan.

Extra koppel

De Blue dCi krijgt er dankzij enkele andere ingrepen namelijk 5 pk bij: van 90 naar 95 pk en van 110 naar 115 pk dus. Het koppel stijgt daarnaast met 30 Nm op de minst krachtige versie. Dacia zegt dat in beide gevallen de sprint van 0 tot 100 km/u een seconde minder lang duurt.

Meerprijs

Prijzen voor deze nieuwe 1.5 Blue dCi zijn er voor België nog niet, maar Dacia zegt dat er in Frankrijk een meerprijs van 150 euro wordt gevraagd ten opzichte van de oude 1.5 dCi. Wellicht licht de Belgische prijs in dat verlengde.