François Piette

28 JAN 2002

12.000 getekende contracten voor Opel.

Opel op het autosalon: "21%"-campagne blijkt voltreffer Meer dan 12.000 getekende contracten: gevolgde strategie werpt vruchten af - 1200 offertes per dag op de stand, 30% meer dan in 2000 - 100 proefritten per dag met Opel Speedster op kop - verkoopexplosie in het dealernet Het "consultatief verkoopsproces", waarmee Opel nu al 6 jaar geleden van start ging, werpt vruchten af. Deze werkwijze bestaat erin informatie te verstrekken op het Salon en de potentiële kopers naar het dealernet te verwijzen, waar de verkoop in betere omstandigheden kan gebeuren. Het Salon is veeleer een uitstalraam geworden, terwijl de eigenlijke verkopen gespreid worden over al onze verkooppunten. In het totaal werden er tot en met 26 januari reeds meer dan 12.000 auto’s besteld, zodat het vooropgestelde verkoopsobjectief voor januari nu reeds ruimschoots overschreden is. Ook de volgende dagen zullen de bestellingen blijven binnenlopen op hetzelfde niveau. De motor van dit succes was ongetwijfeld de "21%"-campagne, waarmee het merk met de Blitz duidelijk de aandacht heeft getrokken. “Wij hebben beslist om onze krachten te bundelen met die van het dealernet en ons op één element te concentreren: de korting op de catalogusprijs. Hiertoe werden de beschikbare budgetten voor extra uitrusting, verhoogde overnamepremies, financiering tegen 0%, enz. samengevoegd. Deze duidelijke, ondubbelzinnige politiek laat toe zich op de behoeften van de klant te concentreren, eerder dan op de prijs”, zegt Freddy De Mulder, Director Marketing Division van Opel Belgium. “Heel onze communicatie was opgebouwd rond dit thema, om een zo groot mogelijke impact te genereren. Dat is blijkbaar gelukt en de resultaten zijn dan ook zeer motiverend voor ons, de Opel-Belgium medewerkers en de Opel-dealers”, vervolgt hij. De waardering van het publiek voor deze aanpak blijkt uit het feit dat het aantal op de stand gerealiseerde contacten – dit zijn de op het Salon opgemaakte documenten met een precieze vermelding van uitrusting en prijs – steeg met ongeveer 30 % ten opzichte van twee jaar geleden, tot gemiddeld meer dan 1;200 per dag of een totaal van 13.200. Ze zorgen voor een sterke impuls bij de dealers, die de contacten nu kunnen omzetten in verkoopscontracten. “Het Autosalon van Brussel sluit zijn deuren, maar het werk gaat voort bij de dealers. Zij dienen, naast het cliënteel dat rechtstreeks naar hun showroom gaat, ook nog de op het Salon gelegde contacten op te volgen, om op die wijze het succes van de campagne gedurende de volgende dagen te bestendigen”, besluit Freddy De Mulder. Veel aandacht op de stand was er voor het "HydroGen3" prototype. Het waren dan ook drukke tijden voor de technische medewerkers. Zij lichtten op didactische wijze de werking van dit door brandstofcellen aangedreven voertuig toe en gaven uitleg over de integratie van de verschillende onderdelen in een populaire wagen als de Zafira. Dé blikvanger echter was de Signum². Dit prototype laat vermoeden hoe de nieuwe Vectra – die in april op markt komt – er zal uitzien en toont de uiterlijke vormgeving van de Opel Signum die voor 2003 voorzien is. De uiterst positieve reacties van het grote publiek geven vertrouwen wat betreft de gekozen richting op gebied van design, ontwikkeling en modellengamma.
Advertentie
Advertentie
Advertentie