De nieuwe wegcode gaat nog niet meteen van kracht: ze moet nog worden voorgelegd aan de verschillende gewesten. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alvast voorstander van de wijzigingen, zo zegt hij aan VTM Nieuws. Minister Bellot hoopt de wijzigingen in 2021 te kunnen invoeren, al voorziet de minister een overgangsperiode tot 2030.

1. Fietsen op het voetpad

Kinderen tot 9 jaar mogen volgens de huidige wegcode altijd op de stoep rijden. Die leeftijd zou worden opgetrokken tot 10 jaar.

2. Rotonde met twee rijstroken op het linkervak oprijden

Wie een rotonde oprijdt met twee rijstroken, zal dat verplicht vanop de rechtse rijstrook moeten doen als hij de eerste afslag op de rotonde wil nemen. Wie de rotonde nu links oprijdt en de eerste afslag neemt, snijdt daarmee de andere weggebruikers de pas af.

3. “Vierkant groen”

De nieuwe wegcode wil het principe van “vierkant groen” opnemen: de situatie waarbij alle auto’s voor het rode licht staan en alle fietsers tegelijk groen krijgen om over te kunnen steken. Momenteel lopen er enkele proefprojecten rond “vierkant groen” in Antwerpen.

4. Carpoolstroken

Er komt een specifiek verkeersbord voor carpoolers. Auto’s met twee of meer passagiers kunnen dan gebruik maken van rijstroken die normaal bedoeld zijn voor bussen en taxi’s.

5. Mist

De nieuwe wegcode zou een waarschuwingsbord voorzien voor mist. Omdat mist een lokaal en tijdelijk fenomeen is, zou dat waarschuwingsbord alleen worden getoond op dynamische signalisatie.

6. Dimlichten

Ook een verkeersbord dat chauffeurs verplicht hun dimlichten te gebruiken, bijvoorbeeld bij tunnels, zou opgenomen worden in de nieuwe versie van de wegcode.

7. Zelfrijdende voertuigen

Officieel mogen er in ons land nog geen zelfrijdende auto’s de weg op. De minister wil daar in de nieuwe wegcode een mouw aan passen, zodat zelfrijdende auto’s bij ons kunnen worden getest.

8. Mobilhomes verboden

Op sommige plaatsen en wegen zullen kampeerwagens of mobilhomes verboden worden. Die locaties zullen worden aangegeven met een specifiek verbodsbord.

9. Sporen

Een gevaarsbord moet weggebruikers erop wijzen dat ze over sporen zullen rijden. Niet alleen treinsporen, maar ook tramsporen. Altijd handig voor fietsers in de stad.

10. Invoegen op de snelweg

Wie op de oprit van een snelweg invoegt, moet voorrang verlenen. In de praktijk staat er op het einde van de oprit een omgekeerde driehoek om dat aan te geven, maar de regel wordt nu een apart artikel in de wegcode.

11. Autovrij tijdens schooluren

Om de verkeersveiligheid aan de schoolpoort te verhogen, zullen sommige schoolomgevingen tijdens bepaalde uren volledig autovrij kunnen worden gemaakt.

12. Inhalen op kruispunt

In de huidige wegcode staat dat het verboden is om andere weggebruikers in te halen op een kruispunt. In de nieuwe wegcode wordt die regel extra beklemtoond.

13. Kinderzitjes op de fiets

Kinderen jonger dan drie moeten verplicht in een fietsstoeltje. Dat moet voetsteunen en een rugsteun hebben, en je kinderen moeten er in kunnen worden vastgegespt. Ook zonder de gesp moeten je kinderen de rugleuning kunnen raken.

14. Filefilteren

Motorrijders die in de file tussen de rijstroken doorrijden, het zogenaamde filefilteren, zetten in de praktijk hun vier richtingaanwijzers op. De nieuwe wegcode neemt het gebruik van de richtingaanwijzers officieel op.

15. Hoverbords, segways en steps

De toegelaten maximumsnelheid van hoverboards, segways en elekrische steps wordt verhoogd van 18 naar 25 km/u.

16. Ruimte tussen auto’s en fietsers

Als je met de auto een fietser of voetganger wil inhalen, moet je in de huidige wegcode minstens 1 meter plaats laten. In de nieuwe wegcode wordt die afstand buiten de bebouwde kom vergroot tot 1,5 meter.

17. Oversteken zonder zebrapad

In de huidige wegcode staat dat als je de straat wil oversteken wanneer er op een afstand van minder dan 30 meter een zebrapad ligt, je dat zebrapad moet gebruiken. Die afstand wijzigt naar 20 meter.

18. Hulpdiensten

Als je op een weg met meer dan één rijstrook rijdt en er nadert een prioritair voertuig, dan moeten volgens de nieuwe wegcode de voertuigen op de linkerrijstrook uitwijken naar links, die op de middelste of rechterrijstrook uitwijken naar rechts. Zo wordt er een reddingsstrook gecreëerd.

19. Gevarendriehoek

Heb je pech met je auto, op de snelweg dan moet je je vier richtingaanwijzers aanzetten en je gevarendriehoek plaatsen. Die gevarendriehoek moet je in de nieuwe wegcode niet meer plaatsen als je je richtingaanwijzers aan hebt staan.

20. Verkeersborden

De verkeersborden in de nieuwe wegcode worden gestileerd: geen petten of rokjes meer, maar genderneutrale figuren.