De 31ste editie van de 24 Uren van Zolder werd door Rudi Penders, Franz Lamot, David Loix en Louis Machiels gewonnen, en in een recordafstand De ProSpeed Competition Porsche 996 GT3 RS ging de First Motorsport Porsche van Bert Longin, François Verbist, Henk Haane en Ruben Maes, winnaars in de GT3-klasse, en de Chrysler Viper van Pertti Kuismanen, Duncan Huisman, Erik Behrens en Karl Hasenbichler vooraf. De 24 Uren van Zolder, editie 2009 werd een spannende editie, met een nieuwe recordafstand van maar liefst 844 ronden. 

De strijd vooraan gebeurde tussen zes wagens. De Chrysler Vipers startten vooraan, maar vielen vrij snel terug in de rankschikking. De Finnen van het Kuismanen Competition team vochten mooi terug tot een derde plaats, terwijl de bolide van AD Sport n net buiten de top-10 eindigde. De drie Dodge Vipers, de GT3 versie van Chrysler, bleef ook niet van pech gespaard en enkel de KRK met Kris en Koen Wauters, Raf Vanthoor, die de F3 titel van zijn zoon vierde, en Jeff van Hooydonk eindigde als vijfde (derde GT3). Koen Wauters en Jeffrey van Hooydonk blijven hiermee leider in het Belgian GT kampioenschap.

Na de problemen voor de verschillende Vipers kon Delahaye Racing de ProSpeed en First Motorsport teams onder druk zetten. De Renault Mégane van het Dream Team Kumpen, Goossens, Soulet en Sougnez bleef tot de ochtend aan de leiding, “maar toen liet de motor het afweten, en was het over and out voor ons”, aldus Ludovic Sougnez. De Ferrari van Kelders, Bouvy, Mollekens en Coens onderging tegen de middag hetzelfde lot.

Geen Vipers en Delahaye Racing meer, en moest ProSpeed Competition het tijdens de resterende vier uur enkel nog opnemen tegen de Porsche van First Motorsport. Het First Motorsport viertal was wel snel, “maar onze Porsche 997 had last met de remmen en we konden de achterstand niet goedmaken”, hoorden we van Bert Longin. Een eerste zege voor ProSpeed en het viertal Rudi Penders, Franz Lamot, David Loix en Louis Machiels, dat buiten een probleempje met een spoiler vooraan en enkel de noodzakelijke pitstops, was dus in de maak.

De Speedlover Porsche van onder Hemroulle en Verbergt eindigde als vierde in het algemeen klassement (tweede GT3), en zette het succesverhaal van Porsche verder. De Porsche 997 GT4 van First Motorsport Porsche 997 werd zesde en eindigde als eerste GT4. Beliën, Derdaele Jr, Wauters en Van Rompuy zetten zo een enorme prestatie neer. De Porsche van MRT, met Voets-Bouillon-Tavernier-Cox werd tiende. Zo nam Porsche de helft van de top 10 voor zijn rekening!

De vierde plaats in de GT3 was voor de JD by KS Lamborghini, negende in het algemeen klassement. De twee overige top 10 plaatsen waren voor BMW, met een overwinning bij de silhouettes, en een zevende plaats voor de KS Motorsport BMW van Vanbellingen, dat is een plaats beter dan de BMW van het Britse Moore, de eerste toerismewagen.

Verder was er nog de vijfde GT3 plaats voor de Mustang van de VDS, de twaalfde plaats voor de BMW 120d en het feit dat de Renault Clios de finish haalden, net zoals de tweede BMW van KS Motorsport en de Ford Mustang GT4.

Meer dan 20.000 toeschouwers waren op het Circuit Zolder aanwezig en genoten er van een spannende eerste editie onder de leiding van Speedworld Promotion. Ook de diverse randanimaties, de optredens, de Kermis en de Bikini Car Wash werden door het publiek erg geapprecieerd.

Uitslag:
1. Penders - Lamot - Loix - Machiels (Porsche 911 GT3 RS) 844 ronden
2. Verbist - Longin - Maes - Haane (Porsche 911 GT3 Cup S) + 4 ronden
3. Kuismanen-Huisman-Behrens-Hasenbichler (Chrysler Viper GTS-R) + 37 ronden
4. Hemroulle-Verbergt-Raus- Van Hover (Porsche 911 GT3 Cup) + 38 ronden
5. Wauters - Van Hooydonk - Wauters - Vanthoor (Dodge Viper Comp. Coupé) + 65 ronden
6. Derdaele Jr-Wouters-Beliën-Van Rompuy (Porsche 997 GT4) + 77 ronden
7. Vanbellingen - Vandermaesen - Schrauwen - Renard (BMW M3 Silhouette) + 90 ronden
8. Muytjens-De Costers-Moore-‘Brody’ (BMW M3 GTR) + 96 ronden
9. De Laet - Vollebergh - van der Zwaan - van der Zwaan (Lamborghini Gallardo) + 98 ronden
10. Cox-Bouillon-Voets-Tavernier (Porsche 996 GT3 RS) + 104 ronden