Deze prijs degradeert zelfs de Bugatti Veyron tot een doordeweeks Golfje. Toen de hamer een laatste keer geslagen werd tijdens de veiling in Arizona, verloor de nieuwe eigenaar van deze Mercedes op slag 4,65 miljoen dollar. Zonder belastingen! Verduiveld veel geld, maar deze auto loont de moeite. 

Slechts 29 stuks

De Mercedes 300 SL is een mythe. Dankzij zijn vleugeldeuren behoort hij definitief tot de legende. Bijzonder zeldzaam is hij niet, want er werden toch 1.400 exemplaren ingeschreven. Hoe valt deze astronomische prijs dan te verklaren? Simpelweg door naar het koetswerk te kijken. Deze 300 SL maakt deel uit van een reeks van 29 exemplaren met een licht aluminium koetswerk.

Bovendien beschikt dit model over een sterkere NSL-motor, schitterende Rudge-banden met centrale wielmoer en vensters uit plexiglas. De auto werd in 1955 nieuw geleverd aan een klant uit Californië, die er wellicht een unieke bom op wielen in zag, want in de Verenigde Staten reden toen vooral rudimentaire chroombakken rond. Wat een revanche en demonstratie van technologisch kunnen uit Duitsland, dat tien jaar eerder nog vernield werd.  Tegenover de gietijzeren blokken met zijdelingse kleppen van de Yankees, stelde het Duitse economische mirakel deze 300 SL, helemaal in aluminium en aangedreven door een 3.0 zescilinder met nokkenas en directe injectie. In 1955!

Mooi lot

Een prijs van 4,65 miljoen dollar voor één stuk bewijst dat de markt voor verzamelauto's in goede vorm verkeert. Ter informatie: deze auto werd in de jaren tachtig nog verkocht voor 57.000 dollar. Hij moest weliswaar gerestaureerd worden, maar de meerwaarde blijft indrukwekkend. In euro's levert dat het niet onaardige bedrag van 3,55 miljoen op. 

Het Amerikaanse veilinghuis Gooding & Company tekende nog enkele andere indrukwekkende verkopen op tijdens de veiling in Arizona: 2,64 miljoen dollar voor een Duesenberg Type J uit 1930, 1,1 miljoen dollar voor een Ferrari 500 Superfast uit 1965, 2,145 miljoen dollar voor een Bentley 4 l ½ uit 1929, 1,2 miljoen dollar voor een Ferrari 275 GTB/4 uit 1967 en, last but not least, een duizelingwekkende 3,905 miljoen dollar voor een sculpturale Ferrari 250 GT California met verlengd onderstel. Welke crisis?