Wim Bervoets

10 MEI 2017

4 premiumberlines met meer dan 500 pk voor minder dan € 50.000

Een makkelijke rekensom: 100 euro per pk. Voor dat bedrag zou je deze premiumberlines met meer dan 500 pk onder de kap in de zoekertjes moeten kunnen vinden. Leuk extraatje: drie van de vier zijn ook verkrijgbaar als break!

Audi RS6 (2008-2010)

De Audi S6 gaf de voorzet, deze RS6 kopte de bal binnen: deze bulderende berline huisvestte een atmosferische V10 onder de motorkap. Die deed in gewijzigde vorm ook dienst in de Lamborghini Gallardo. In deze RS6 – die ook als break te krijgen was – produceerde hij maar liefst 580 pk en 650 Nm. Zoveel pk’s wisten zijn concurrenten pas een generatie later aan te kunnen bieden met behulp van turbo’s, een techniek waar ook de opvolger van deze RS6 op overschakelde.

BMW M5 (2005-2010)

Deed zijn voorganger, de E39 M5, het nog met een atmosferische V8, dan schakelde deze M5 van de E60-generatie over op een natuurlijk ademende V10, met 507 pk en 520 Nm. Audi mocht enkele jaren later weliswaar een krachtiger exemplaar onder de motorkap van zijn RS6 duwen, BMW ging met de primeur van eerste sedan met V10 lopen. Bovendien was deze M5 er ook als Touring. Hij was gekoppeld aan een gerobotiseerde SMG-versnellingsbak. De Amerikanen kregen na uitdrukkelijke vraag een manueel exemplaar.

Jaguar XFR (2009-2015)

Dit is het meest recente model uit dit lijstje, met een opvolger die nog maar twee jaar geleden zijn opwachting maakte. Een nieuwe XFR is er nog niet; zijn voorloper deed het met een vijf liter grote V8 met compressor, goed voor 510 pk en 625 Nm. Een XFR Sportbrake kwam er echter niet: daarvoor was het wachten op de XFR-S, die dezelfde V8 opvoerde tot 550 pk. Net buiten budget, en geen katje om zonder handschoenen aan te pakken…

Mercedes E63 AMG (2006-2009)

Deze generatie van de Mercedes E-Klasse, W211 voor de kenners, kreeg aanvankelijk een 5,4 liter grote V8 met compressor onder de kap. Die produceerde op papier 476 pk. Voor de kaap van de 500 paarden was het wachten tot de facelift, toen de E55 AMG plaats maakte voor de E63 AMG. Opmerkelijk: die ruilde zijn compressor in voor meer cilinderinhoud. Hij deed het met een 6,2 liter grote atmosferische V8, goed voor 514 pk en 630 Nm. Sportieve gezinsvaders zullen graag lezen dat ook deze AMG als break verkrijgbaar was.
Advertentie
Advertentie
Advertentie