De professionele jury kon alle modellen testen op een 4x4-parcours en een traject op de openbare weg rond het circuit van Zolder. Nadien beoordeelde elk jurylid criteria zoals de rijkwaliteiten, het comfort en de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit.
Vorig jaar waren er nog vier klassementen, dit jaar zes: twee voor de cross-overs, twee voor de SUV’s, één voor de offroaders en één voor pick-ups. Dat weerspiegelt de grote variatie in modellen die de laatste jaren is ontstaan in het 4x4-segment.
Bij de goedkopere cross-overs ging de Peugeot 2008 met de eerste plaats aan de haal. Die is alleen in 4x2-beschikbaar, maar staat dankzij zijn uitgebreide tractiecontrole Grip Control toch zijn mannetje op onverhard. De Mazda CX-5 kwam als winnaar uit de bus bij de grotere cross-overs door zijn goede compromis weg/onverhard.
De SUV’s dan. Van de goedkopere modellen overtuigde vooral de Subaru Forester dankzij zijn vinnige motor en sportieve rijgedrag en ondanks het totaal voorbijgestreefde interieur. Bij de duurdere SUV’s won de BMW X5, eveneens onze favoriet in deze klasse door zijn comfort op alle soorten wegen. Beste pick-up werd de VW Amarok (“een berline vermomd als pick-up”), beste offroader de veelzijdige Range Rover Sport.
De uitslag (punten op 1.000)
Cross-over A:
1. Peugeot 2008 702,88
2. Suzuki SX4 693,27
3. Subaru XV 682,69
Cross-over B:
1. Mazda CX-5 745,56
2. Honda CR-V 728,89
3. Hyundai ix35 726,67
SUV A:
1. Subaru Forester 704,49
2. Dacia Duster 697,75
3. SsangYong Rexton 659,55
SUV B:
1. BMW X5 812,04
2. Range Rover Evoque 806,48
3. Audi Q5 744,44
Offroad:
1. Range Rover Sport 859,91
2. Toyota Landcruiser 725,86
Pick-up:
1. VW Amarok 783,13
2. SsangYong Actyon Sports 695,00
3. Isuzu D-Max 671,25