1. Audi A5 Cabriolet: € 16.000 - € 20.000

De vorige generatie van de Audi A5 is nog maar net van de markt verdwenen, dus zijn prijzen liggen nog wat aan de hoge kant. Maar bij de Audi A5, geproduceerd van 2009 tot 2016, heb je heel wat keuze: van een 1.8 TFSI tot 3.0 TFSI, en van een 2.0 TDI tot 3.0 TDI. Onze voorkeur: een 2.0 TFSI met manuele zesbak. Stoffen kap naar beneden en genieten!

2. BMW 3-Reeks Cabrio: € 13.000 - € 16.000

Voor dit budget vind je de meeste keuze bij de vorige generatie van de 4-Reeks Cabrio, toen die nog gewoon 3-Reeks heette. Hij deed het toen ook al met een stalen dak, en had tussen 2007 en 2013 heel wat geweldige zescilinders onder de kap. Kies dus een zoetgevooisde zes-in-lijn voor het meeste rijplezier.

3. Lexus IS 250C: € 25.000

Deze zal je wellicht moeilijker terugvinden in de zoekertjes, maar exclusiviteit is dan wel gegarandeerd. Van zijn vorige IS bouwde Lexus tussen 2009 en 2013 een vierzitscabrio, met een stalen wegklapdak. Bij ons was de enige motor de 250C, maar dan heb je wel meteen een 2,5 liter grote V6 onder de kap, in combinatie met een zestrapsautomaat.

4. Mercedes E-Klasse Cabrio: € 20.000 – € 25.000

Geen tikfout: Mercedes’ vorige cabriolet op basis van de C-Klasse heette wel degelijk E-Klasse. De E-Klasse Cabrio volgde in 2010 de CLK op, en deelde zowat een derde van zijn onderdelen met de toenmalige C-Klasse. De viercilinder diesels zijn nogal luidruchtig, dus kies voor je budget misschien eerder voor een viercilinder op benzine, die ook al mooie prestaties neerzet.

5. Saab 9-3 Cabrio: € 9.000 - € 18.000

Hier moet je wat uitkijken: de goedkoopste modellen zijn vandaag bijna vijftien jaar oud. Kies dus liever voor een recenter exemplaar, van na de facelift eind 2007. Vandaag is het even zoeken naar een garagist die je Saab kan onderhouden, maar misschien vind je wel een bereidwillige Opel-dealer (voor de benzinemotoren) of Fiat-dealer (voor de diesels) die je wil helpen.

6. Volvo C70: € 9.000 - € 15.000

Een andere Zweedse cabriolet die vandaag van de markt verdwenen is, maar gelukkig is Volvo er zelf nog. De C70 is een mooi gelijnde cabriolet met stalen wegklapdak (al deed de eerste generatie het nog met stoffen kap), en op de instapdiesel na geweldig karakteristieke vijfcilinders onder de kap. De Volvo C70 kreeg een facelift in 2010, dus voor die modellen betaal je iets meer.