1. De nieuwe Ford Kuga ziet er kleiner uit, maar is in feite groter

Visueel zorgt de sterker aflopende daklijn en lagere motorkap schijnbaar voor kleinere proporties, maar de nieuwe Kuga is 4,4 centimeter breder, 8,9 centimeter langer en heeft een 2 centimeter langere wielbasis. Goed nieuws voor het interieur: dat levert meer plaats op, en een verschuifbare achterbank is standaard.

2. Hij gebruikt het platform van de huidige Ford Focus

De Kuga staat net als de Focus op het C2-platform. Dat maakt hem niet alleen lichter en stijver dan zijn voorganger, maar moet hem ook dynamischer doen rijden. Beschouw hem dus gerust als de SUV-versie van de Focus: de Kuga volgt diens designtaal en laat zijn interieur er ook nauw bij aanleunen.

3. De nieuwe Kuga breidt zijn rijhulp gevoelig uit

Een nieuwe generatie levert heel wat nieuwe snufjes op. Zo krijgt de Kuga actieve rijstrookhulp met dodehoekwaarschuwing, een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, verkeersbordherkenning, en een aanrijdingswaarschuwing met ondersteuning voor kruispunten. De Kuga is trouwens Fords eerste Europese SUV met een head-updisplay.

4. De Kuga is de eerste Ford die drie verschillende hybrides aanbiedt

Ford wil van al zijn nieuwe modellen sinds de lancering van de Focus minstens één geëlektrificeerde versie aanbieden. De Kuga krijgt de primeur om er maar liefst drie te introduceren: een milde hybride, een plug-inhybride en een niet-oplaadbare hybride.

5. Op enkele hybrides is het nog even wachten

Bij de lancering van de nieuwe Kuga zal de enige hybrideversie voorlopig alleen de plug-inhybride zijn. Die belooft meer dan 50 kilometer volledig elektrisch te rijden. Op de niet-oplaadbare hybride en de milde hybride is het nog iets langer wachten: zij volgen enkele maanden na de lancering.

6. De Kuga is een van Fords zestien geëlektrificeerde modellen

De mild hybrid-versies van de Focus en Fiesta waren eerder al aangekondigd, maar naast deze Kuga stelde Ford ook nog de plug-inhybride Explorer voor. Tel daar nog de niet-oplaadbare hybride Mondeo bij, en geëlektrificeerde versies van de Transit en Tourneo, en het aantal modellen loopt al stevig op. Last but not least: een volledig elektrische SUV met Mustang-inspiratie en een kleinere SUV die Puma zal heten.

7. Er komt (voorlopig) nog geen ST-versie

Opgepepte SUV’s zijn waanzinnig populair, en Ford heeft een mooie reputatie opgebouwd met de Fiesta ST en Focus ST. Een Kuga ST lijkt dus zo’n gek idee niet, zeker als je weet dat hij van bij zijn lancering al een ST-Line meekrijgt. “In theorie is het mogelijk, maar er zijn geen concrete plannen”, laat een Ford-insider weten.