De grondlegger van de ludospaces of bestelbreaks is anno 2019 nog steeds relevant. De Citroën Berlingo biedt ook vandaag nog zeeën van ruimte: hij is er met vijf of zeven zitplaatsen, in een gewone én verlengde versie. Bovendien rijdt hij meer dan ooit als een echte personenwagen. Bij Peugeot rijdt de Berlingo trouwens ook rond als Rifter en bij Opel als Combo Life.
SUV’s en crossovers vallen ook bij gezinnen in de smaak. Maar wil je het allemaal wat budgetvriendelijk houden, dan kun je bijna niet om deze Dacia Duster heen. Jazeker, hij beperkt zijn uitrusting tot de meest noodzakelijke items, maar zijn afwerkingskwaliteit gaat er wel op vooruit én hij legt met enkele opties een totaalfactuur voor van nog geen 20.000 euro.
Japanse en Koreaanse merken proberen gezinnen te verleiden met gulle standaarduitrustingen en uitgebreide garantiepakketten. Neem de nieuwe Toyota Corolla bijvoorbeeld. Maar ook deze Koreaan kan er wat van: de Kia Ceed SW rijdt bijna een foutloos parcours met een royale koffer, kwalitatieve afwerking, interessante standaarduitrusting en zeven jaar garantie.
Deze Fransman staat al iets langer in de catalogus, maar heeft nog heel wat argumenten die voor zich spreken. Zoals gulle afmetingen in het interieur: de verlengde wielbasis ten opzichte van de vijfdeurs levert meer plaats op voor de passagiers achteraan, en de kofferruimte kan zich meten met de referenties. De motoren zijn bovendien zuinig, en op hun best in hun minst krachtige varianten.
Afsluiten doen we met een klassieker onder de gezinswagens. Deze Tsjech staat bekend om zijn gulle kofferruimte, maar biedt daarnaast standaard en optioneel nog heel wat praktische snufjes. Een vuilbakje voor de portiervakken, haakjes voor boodschappentassen, klaptafeltjes op de rugleuning van de voorzetels,… Voeg daar nog een geslaagd rijcomfort en ruim motoraanbod aan toe, en deze Skoda Octavia Combi kan niet anders dan op de shortlist van heel wat gezinnen belanden.