1. Beperkte kofferruimte
Een stalen wegklapdak plooi je natuurlijk niet zomaar op. De dakpanelen moet je ergens kunnen wegstoppen, en dan kom je als ingenieur onvermijdelijk bij de kofferruimte terecht. Plaats voor bagage is er in zo’n kleine coupé-cabriolet nauwelijks als je het dak naar beneden deed. Niet zo praktisch dus.
2. Hoger gewicht
Stof weegt uiteraard een stuk minder dan staal (of aluminium), en de complexe wegklapmechaniek brengt ook een hoger gewicht met zich mee. Dat maakt de coupé-cabriolets een stuk zwaarder dan hun volledig gesloten evenknie, en dat heeft vaak ook zijn effect op het rijgedrag.
3. Minder plaats achteraan
Nog een ongewenst effect van grote panelen die je ergens moet wegbergen: de achterbank moet vaak ook een stuk naar voren. Vergeleken met hun gesloten equivalenten resulteert dat in vierzitters met beperktere ruimte achteraan (zoals de Ford Focus CC of Renault Mégane CC) of bij de compactere modellen in vierzitters met onbestaande ruimte achteraan (zogenaamde 2+2-modellen als de Peugeot 207 CC en de Mitsubishi Colt CZC).
4. Evolutie stoffen kap
Op tien jaar tijd heeft de klassieke stoffen kap een stevige evolutie doorgemaakt. De moderne kap is vandaag even goed geïsoleerd als een klassiek dak, waardoor koude en windgeluiden het interieur niet binnen geraken. De meerwaarde van een dure en complexe constructie met stalen dak is daardoor uitgevlakt.
5. Complexe mechaniek
Een stalen dakconstructie met twee of drie panelen vlot laten wegklappen in de kofferruimte is geen eenvoudige klus. Je hebt er dus een ingenieuze oplossing voor nodig, die complex in elkaar zit. Maar iets wat complex is, is meestal ook duur om te herstellen. Een stoffen kap is daarom veel goedkoper in onderhoud of reparatie.
6. Switch naar SUV
De coupé-cabriolet is ook het slachtoffer geworden van de populariteit van de SUV. Alle argumenten waarom kopers vandaag kiezen voor een SUV, heeft die coupé-cabriolet niet, integendeel: een hogere zitpositie, een verhoogd gevoel van veiligheid en voldoende ruimte binnenin.
7. Nieuwe markten willen ze niet
Een cabriolet is vooral populair in onze contreien, en niet ergens waar het geweldig warm is. In China of het Midden-Oosten, de nieuwe markten waar constructeurs op mikken, haalt niemand het zich in zijn hoofd om in tropische temperaturen in volle zon rond te rijden. Ook in zonnige staten in de VS, zoals Florida en Californië, zijn het vooral inwijkelingen uit noordelijke staten die er een cabriolet kopen, zo blijkt uit onderzoek.