1. De X7 kan je eigenhandig uit een netelige situatie bevrijden
Ben je een smalle doodlopende straat ingereden? Geen paniek: als je geen held bent in achteruitmanoeuvreren, doet de BMW dat voor jou. Hij memoriseert namelijk de laatste 50 meter die hij heeft afgelegd om ze automatisch achteruit af te kunnen leggen. Praktisch, deze “Reversing Assistant”.
2. Hij is massiever dan een Bentley Bentayga
De BMW X7 mikt op de Mercedes GLS, Range Rover en Audi Q7. Maar met zijn XXL-afmetingen is hij langer dan al die concurrenten. De 5,15 meter lange X7 is 2 centimeter langer dan de Mercedes GLS, 10 centimeter langer dan de Audi Q7 en zelfs 15 centimeter langer dan de Range Rover (tenzij je de versie met lange wielbasis neemt, die 5,2 meter lang is). Zelfs de imposante Bentley Bentayga is 1 centimeter korter. Ook in de hoogte steekt hij de Brit de loef af: de BMW is 1,80 meter hoog, de Bentley 1,74 meter.
3. Het radiatorrooster is het grootste ooit op een BMW
De X7 krijgt de nieuwste variant van de typische “dubbele nieren” van BMW. Die interpretatie is groter dan ooit, en loopt zelfs door in de motorkap. Gezien de afmetingen van de X7 is het dus geen verrassing dat het radiatorrooster het grootste is dat BMW ooit uitwerkte voor een productiemodel.
4. Met zijn laserkoplampen zie je zes voetbalvelden ver
Standaard is de X7 voorzien van led-koplampen, die op zich al tot 300 meter ver kunnen verlichten. Optioneel zijn er nieuwe laserkoplampen. Die schijnen spectaculair ver: tot 600 meter. Om een idee te krijgen van die afstand: dat is zes voetbalvelden ver.
5. Zelfs met zeven passagiers heb je nog evenveel kofferruimte als in een VW Golf
Het probleem met SUV’s en monovolumes met zeven zitplaatsen is dat je amper kofferruimte overhoudt als alle zitplaatsen in gebruik zijn. Dat is niet het geval bij de X7: als alle plaatsen bezet zijn, hou je nog steeds 330 liter over. Bij de Audi Q7 is dat 295 liter. Om je een idee te geven: een auto als een VW Golf beschikt over 380 liter. En bij de X7 is dat het minimum: leg je alle zetels (elektrisch) plat, dan geraak je er meer dan 2m³ in kwijt.
6. De X7 trekt sneller op dan een Peugeot 308 GTI
Een Peugeot 308 GTI doet 6 seconden over de oefening naar 100 km/u. Maar de BMW X7 laat hem aan de lichten staan: de snelste versie is de M550d, en die heeft amper 5,4 seconden nodig om 100 km/u te halen.
7. Hij kost minstens € 95.000
Officiële prijzen voor ons land zijn er nog niet. Maar in Frankrijk al wel, en daar kost de “instapversie” van de X7, de xDrive 30d met 265 pk, € 94.400. De duurste versie, de xDrive M50d van 400 pk, betaal je meer dan € 120.000. Ook al is de standaarduitrusting genereus, toch moet je nog enkele duizenden euro’s opleggen om hem helemaal luxueus aan te kleden. Je bent dus gewaarschuwd.