Voor zijn 9de editie kon de rally ING Ardenne Roads rekenen op een sprankelende zon. Zowat 120 deelnemers namen de start voor een rondrit over de mooiste Ardense wegen die halverwege werd onderbroken voor een rijkelijke gala-avond in het hart van de stad Spa. 

Op 24 en 25 april palmden zowat 120 oldtimers het centrum van Spa in voor de 9de editie van de ING Ardenne Roads-rally: een regelmatigheidswedstrijd voorbehouden voor sportwagens en prestigerijke voertuigen met een bouwjaar van voor 1969. Zoals ieder jaar selecteerden de organisatoren erg zorgvuldig de deelnemende teams. Aan de start stonden dan ook ronduit mythische merken zoals Jaguar, Bentley, Aston Martin, Ferrari, Porsche en heel wat andere: een prachtige mengeling van genres en tijdsperiodes, met zelfs een aantal zeldzame vooroorlogse modellen. De meerderheid van de deelnemende teams waren niet aan hun eerste deelname toe voor deze afspraak die binnen de wereld van Belgische oldtimerwedstrijden onmisbaar is geworden. De ING Ardenne Roads is immers de eerste grote uitstap van het seizoen voor oldtimers. Dit evenement kan tegenwoordig bogen op zijn reputatie voor een gedegen organisatie en een hoogstaand parcours dat door het hart van de Belgische Ardennen loopt.

Trip langs onbekende oorden

Vanaf vrijdagavond pronkten de schitterende “karrossen” met hun lijnenspel in het beroemde “Parc de 7 Heures”, waar het talrijk opgekomen publiek zich aan de auto’s kon vergapen. Op zaterdagochtend verlieten de auto’s druppelsgewijs deze groene achtergrond voor een stevig parcours van 360 kilometer met als enige kompas een dik roadbook dat slechts één uur voor het vertrek overhandigd werd. Een regelmatigheidsrally is immers in de eerste plaats een heuse navigatieoefening. De route wordt geheim gehouden tot de allerlaatste minuut en over het parcours staan verschillende controlepunten opgesteld. De deelnemers moeten de opgelegde etappes in een vooraf bepaalde tijdspanne afleggen tegen een welbepaald gemiddelde. De teams wagen zich dus aan een trip langs onbekende oorden, zeker omdat deze rally zich over de meest afgelegen wegen in de regio slingert. Ieder jaar maakt de organisatie er een erezaak van om nieuwe wegen te vinden en onvermoede vergezichten te leren ontdekken: een bewijs dat de Belgische Ardennen kunnen blijven verrassen.

Een gezellige sfeer

Met een tussenstop aan het kasteel van Resteigne in Tellin werd de zaterdagvoormiddag afgesloten. Van daaruit keerden de deelnemers terug naar de waterstad waar ze zich verzamelden bij een heerlijke maaltijd in het Radisson Palace Hotel, de verblijfplaats van de deelnemers. Iedereen was uitgeput na een niet te onderschatten rit, maar de overdadige landschappen zinderden nog na in de hoofden zodat er volop indrukken werden uitgewisseld bij een hartelijk diner. De organisatoren reikten op dat ogenblik ook hun Concours d’élégance-prijs uit ter beloning van het meest stijlvolle team en het team dat zich het hoffelijkst opstelde ten overstaan van de andere deelnemers, de leden van de organisatie en de wedstrijdcommissarissen. Frederik Claes droeg dit jaar de voorkeur van de jury weg en kreeg ter beloning een luxehorloge van het merk Longines uitgereikt.

Dolblije deelnemers

Op zondagochtend was de zon nog steeds op de afspraak en het parcours leidde de auto’s over de bochtige wegen van de Condroz om ze voor de lunch naar de hoogtes van Hestroumont te leiden, waarna de terugkeer naar Spa volgde. Over de twee dagen en de 550 wedstrijdkilometers bleek het duo gevormd door Bert Dolk en Yves Nolanders aan het stuur van een Alvis Speed 25 uit 1937 het meest regelmatige. Dit Belgisch-Hollandse team nam voor de 5de keer deel aan de rally en behaalde haar 3de overwinning. “Zoals ieder jaar hebben we een heerlijke tijd beleefd. De ING Ardenne Roads is volgens mij de mooiste regelmatigheidsrally voor oldtimers in België. De organisatie verloopt perfect en het roadbook is precies. Zonder de landsgrenzen te overschrijden slaagt deze rally erin om de deelnemers volledig in een andere omgeving onder te dompelen”, glimlacht Yves Nolanders.

Organisator Jean-François Devillers is eveneens in de wolken: “Alles verliep perfect ondanks het feit dat op zondag de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik plaatsvond. Wij hadden met de organisatoren van deze wedstrijd vooraf contact om het samenvallen van beide evenementen zo goed als mogelijk voor te bereiden. Volgend jaar vieren wij de 10de verjaardag van deze rally. Voor deze gelegenheid hoop ik tussen 20 en 30 vooroorlogse modellen te kunnen verzamelen. Ik voorzie ook een schitterend parcours dat misschien wel eens met de grenzen met Duitsland of het Groothertogdom Luxemburg zou kunnen flirten”. Tot het zover is zal Jean-François Devillers een andere historische Belgische rally nieuw leven inblazen: de “12 Uren van Huy”. Deze regelmatigheidswedstrijd zal op 4 september plaatsvinden en toegankelijk zijn voor sportwagens uit het verleden. Want zoveel is wel zeker: er zit nog toekomst in het verleden…