Parkeer de Abarth 500 in een drukke winkelstraat en je hebt gegarandeerd succes. Nieuwsgierige blikken en verrokken nekken bewijzen dat de Abarth 500 de harten beroert. Vergeet die stoere benzineslurpende Duitse berlines: de Abarth 500 is ‘hot’. Je herkent hem meteen. De voorbumper met grotere luchtinlaten, de laterale stipping met de naam van de constructeur, de laterale deurdrempels, de diffuser achteraan, de typische velgen en de dubbele uitlaat geven de Abarth 500 een eigen identiteit. Vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt, het logo met de schorpioen duikt altijd wel ergens op.
Zwart
Het interieur van onze testwagen was zwart. Toch heeft dit niets van de koude Duitse perfectie. Achter het stuur prijkt een grote ronde snelheidsmeter die op een originele manier de toerenteller omvat. Daarnaast zien we de turbodrukaanduiding en de schakelindicator. ‘The fast and the furious’ is niet ver meer af. Het schorpioentje is prominent aanwezig en de kuipzetels zijn klaar en duidelijk: sportiviteit is troef. De rijhouding is goed, maar grote bestuurders hebben het moeilijk om een goede rijpositie te vinden. Achteraan zit je vrij krap. Van een auto met deze afmetingen mag je uiteraard geen wonderen verwachten. De bagageruimte is identiek aan die van de gewone 500 en dus correct.
Vroem
De 1,4-liter benzinemotor werd grondig aangepakt en kreeg een turbo. Het vermogen groeit naar 135 pk en het koppel klimt naar 206 Nm. Voor een Fiatje 500 kan dat tellen. De motor gromt lekker diep en brabbelt in de uitlaat. Met wat verbeelding hoor je er zelfs een kleine V8-motor in. De motor is op alle regimes rond en bereidwillig. Je kunt zowel op het koppel als met vermogen rijden: telkens zijn de prestaties verbazend goed. Toch vermijd je beter de rode zone. De motor voelt dan verstikt aan en het verbruik gaat onnodig de hoogte in. Met de korte en aangenaam te bedienen pook is schakelen een plezier. Zo glad als boter. Misschien zou een iets stevigere mechaniek nog wat meer gevoel geven, maar de perfectie is nu eenmaal moeilijk te bereiken.
Levendig en hard
Op de weg ontgoochelt de Abarth niet. Hij rijdt zowel stabiel als levendig. Je kunt je erg goed amuseren zonder dat het gevaarlijk hoeft te worden. Het ESP-stabiliteitsprogramma waakt over je veiligheid, maar is jammer genoeg niet uitschakelbaar. Nog een kleine ergernis zijn de noodlichten die beginnen te knipperen zodra je wat hard op het rempedaal duwt. Bij een vlotte en dynamische rijstijl gaat dit uiteraard al gauw storen. De Abarth 500 laat zich echter aangenaam en prettig rijden. Voor dit rijplezier moet je op het vlak van comfort enkele toegevingen doen. Je wordt met andere woorden behoorlijk door elkaar geschud. Wie voor de Esse Esse-kit kiest, krijgt naast meer vermogen ook een compromisloos en dus nog harder onderstel. De ‘sport’-knop laat je overigens beter permanent ingedrukt. De stuurinrichting wordt dan immers wat steviger en het gaspedaal reageert sneller. Kortom, de auto is dan nóg aangenamer om mee te rijden.
Geen cadeau
Met zijn 18.350 euro is de Abarth 500 niet bepaald een koopje. Je krijgt wel een uitstekende stereo, typische velgen en een manuele airco. Als je even door de optielijsten snuistert en voor leder, een automatische airco, bijkomende decoratie en de Esse Esse-kit van 160 pk kiest, ben je al gauw 23.000 euro kwijt. Het verbruik is redelijk. Als je tenminste voorzichtig omspringt met het rechterpedaal. Een gemiddelde van 7,5 l/100 km is haalbaar. Enkele sprints aan het rode licht en een bochtig en uitdagend weggetje doen het verbruik al snel boven 10 l/100 km stijgen. Met een brandstoftank van slechts 35 liter is de autonomie dan ook vrij beperkt.
Conclusie
Je kunt de Abarth 500 niet met een Renault Twingo RS of een Suzuki Swift Sport vergelijken. Deze laatste zijn een harde leerschool waar enkel échte racers plezier uit halen. De Abarth 500 daarentegen heeft een ander en meer ludiek karakter. Hij ziet er knap uit en rijdt erg prettig. Hij is niet echt comfortabel of praktisch, maar biedt een heleboel rijplezier. De grappige maar goed presterende Abarth 500 blaast alleszins een nieuwe wind door het hedendaagse autowereldje.