ACEA, de Europese autoconstructeursvereniging, heeft nieuwe gegevens gepubliceerd over de uitstoot van dieselmotoren, vooral stikstofoxiden. Volgens de cijfers van ACEA zouden de 270 dieselauto’s die aan de meest recente Euro 6d-TEMP-norm beantwoorden allemaal ruim onder de huidige wettelijk toegelaten drempelwaarde blijven. Meer nog: volgens de onafhankelijk uitgevoerde tests zou de grote meerderheid van de geteste auto’s zelfs al onder de drempelwaarde voor stikstofoxide blijven van de norm die in 2020 wordt ingevoerd.
“Stop met diaboliseren”
“Autoconstructeurs hebben stevig geïnvesteerd om deze massieve daling van de NOx-uitstoot te kunnen behalen. Het is belangrijk dat we stoppen met de diesel in zijn geheel te verketteren. In plaats daarvan spreken we beter over oude dieselauto’s en de nieuwste generatie diesels”, zegt Erik Jonnaert van ACEA.
Tot 99 procent minder
Volgens de studie kunnen de recentste Euro 6d-TEMP-diesels hun uitstoot van stikstofoxide met gemiddeld 85 procent verminderen vergeleken met de vorige Euro 5-modellen. De beste leerlingen van de klas halen zelfs een vermindering in reële rijomstandigheden van 95 tot 99 procent.