Precies 105 jaar na zijn oprichting presenteert Alfa Romeo misschien wel zijn belangrijkste model van het laatste decennium. De vervanger van de 159 – die vier jaar geleden stilletjes van het toneel verdween – werd meermaals aangekondigd maar is nu eindelijk klaar. En op ‘papier’ ziet het er alvast veelbelovend uit. Voor de gelegenheid werd zelfs het logo van Alfa Romeo opgefrist.

Achterwielaandrijving

Alfa Romeo switcht van voorwielaandrijving naar een platform dat zowel voor achter- als vierwielaandrijving geschikt is. Hiermee volgt de Giulia dus het voorbeeld van de BMW 3-Serie, Mercedes C-Klasse en Jaguar XE, waarmee we meteen enkele belangrijke concurrenten hebben genoemd. Samen met de (dixit Alfa Romeo) ‘meest directe stuurinrichting van de markt’ en ‘perfecte 50/50-gewichtsverdeling’ dankzij aluminium en koolstofvezel moet de achterwielaandrijving sportieve rijsensaties garanderen.

Vleugje Ferrari

Sensationeel is zeker ook de topmotorisatie van de Giulia Quadrifoglio, een zescilinder met twee turbo’s en maar liefst 510 pk. Ingenieurs die ervaring opdeden bij Ferrari ontwikkelden deze krachtbron. De spurt naar 100 km/u duurt maar 3,9 seconden. Indrukwekkend, maar in dit segment zijn het natuurlijk vooral de diesels die de verkoop bepalen. Voorlopig presenteren de Italianen alleen de Quadrifoglio-topversie, maar wees gerust: er komen ook kleinere benzine- en dieselmotoren.