De Alfa GT is een mix van de sportieve modellen van de Italiaanse autobouwer. De coupé is afgeleid van de 156, en is voor alles puur rijplezier in een tegelijk agressief en geraffineerd uitziende auto. In de diepe stoelen in het interieur verkeer je in een wereld vol luxe en opwinding. Het overwegend rood-oranje dashboard is goed zichtbaar en laat het mooiste hopen. Recht vooruit De GT is ontworpen om onbewogen op de snelweg te rijden en de zichtbaarheid 3/4 naar achteren is dan ook maar matig in de stad. Naar voren is het zicht goed, maar als je wilt weten wat er om je heen gebeurt, moet je je wat meer inspannen. Dat komt uiteraard door het ontwerp van de auto. Maar omdat we niets hebben geraakt en niets onverwachts zijn tegengekomen, moeten we uiteindelijk wel concluderen dat de zichtbaarheid voldoende is. Met de coupé GT wil je trouwens liever ver vooruit kijken, want het is absoluut een sportauto. Karting Die sportieve indruk wordt versterkt door de lage zithouding. Maar ook door het stuurgedrag. De hydraulisch bekrachtigde stuurbekrachtiging met tandheugel is nauwkeurig en maakt dynamisch en efficiënt rijden mogelijk. Het stuurt echt lekker. De ophanging daarentegen is nogal stug… vooral met de V6 motor. De hooggeplaatste dubbele triangels voor en de McPherson-veerpoten achter, met de dwarsgeplaatste wieldraagarmen van ongelijke lengte, zijn speciaal afgesteld, afhankelijk van de versie. De tractie is compromisloos en geeft de Alfa een koppig en temperamentvol karakter. De koffer Van voren zit je heerlijk omgeven door de stoelen, maar voor de achterpassagiers is er minder comfort. Veel ruimte is er niet achterin en dat kan al gauw tot rugklachten leiden. Maar goed, als je zo'n soort auto koopt, weet je wel wat je kunt verwachten. De kofferruimte is dan weer een grote verrassing. Goed, de GT biedt 'maar' 320 dm³. In deze categorie is dat echter helemaal niet slecht. Bovendien kan de achterbank naar beneden worden geklapt. Daardoor is het model heel geschikt om langer mee op reis te gaan. Prestaties Een aspect van de Alfa Romeo dat niet verwaarloosd mag worden is dat de technische specificaties en de prestaties centraal stonden voor de ontwerpers. We hebben de gelegenheid gehad om twee modellen uit te testen: de 'brave' diesel 1.9 M-Jet 16v en de 'ondeugende' 3.2 V6 benzine. Beide modellen hadden er geen moeite mee om de maximumsnelheid op onze wegen ruim te overschrijden. Toch is het niet de snelheid maar de sensaties bij het optrekken die het meeste genot verschaffen. Op dat gebied verwent de Alfa ons. Uniek motorblok De 1910 cm³ vier cilinder diesel is een dwarsgeplaatste lijnmotor van 150 pk (110 kw). Deze unieke motor, met directe Multijet inspuiting, turbocompressor en warmtewisselaar ontwikkelt een koppel van 305 Nm bij 2.000 toeren per minuut. De 1.9 M-jet 16v barst van de energie. De GT spuit van 0 naar 100 km/u. in precies 9,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 209 km/u. De motor klinkt melodieus en op het acceleratievermogen is niets aan te merken. Door met het koppel te werken kun je het verbruik op 6,7 liter gemiddeld houden in een gemengde cyclus. Als je echter het hele concert van de motor wil beluisteren, gaat het verbruik wel goed omhoog. Maar voor wat, hoort wat. Tijdens 'normaal' rijden heeft de Alfa GT 1.9 Multijet een emissie van 178 g CO2 per km. We hoeven de motor overigens echt niet aan te sporen, want hij is gul, soepel en krachtig. Een echt sportieve diesel. Magisch De testrit met de versie V6 3.2 l heeft ons in een andere dimensie gebracht. De V6 is bijzonder krachtig, met een magisch gebrul, dat soms een beetje verpest wordt door aerodynamische bijgeluiden. Ook deze motor trekt snel op, binnen 6,7 seconden zitten we op 100 km. De coupé heeft 26 seconden nodig vanuit stilstand voor één kilometer en zet een topsnelheid neer van 243 km/u. Eén ding is zeker, het gaat er hard toe. De 3179 cm³ met sequentiële elektronische injectie, geïntegreerd met de ontsteking, heeft een maximaal vermogen van 240 pk (176 kW) bij 6.000 tr/min. Het koppel bedraagt 300 Nm bij 4.800 tr/min. Dit alles vraagt er dus om de naald van de toerenteller eens goed te laten uitslaan. Boven de 5.000 tr/min is het streng verboden om het stuur met maar één hand vast te houden, omdat je gegarandeerd het contact met de weg kwijtraakt. Ook het verbruik is duizelingwekkend: gemiddeld 12,4 liter bij een gemengde cyclus en bijna 19 liter in de stad! Versnellingsbak Beide modellen die wij hebben uitgetest hadden een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Helaas vonden we de V6 3.2 niet zo precies. De 1.9 M-Jet presteerde daarentegen foutloos en het beschikbaar koppel zorgt voor een fiks acceleratievermogen in de zesde versnelling. Het pookje ligt goed in de hand en maakt gespierd rijden mogelijk. Remmen De GT 3.2 V6 is voorzien van grotere schijfremmen dan de dieselversie. Die heeft inwendig geventileerde schijven van 284 mm voor en de benzineversie schijven van 330 mm, ook inwendig geventileerd. Achter hebben beide modellen schijfremmen van 276 mm. De remmen van de 1.9 diesel hadden wat weinig uithoudingsvermogen. Gelukkig zat er wat meer pit in de remmen van de V6. Want anders... Het zou toch jammer zijn om deze auto de berm in te sturen. Aan charme ontbreekt het de Alfa niet. Zowel van binnen als van buiten word je direct verleid door de coupé. De afwerking is matigjes, al bevalt het leer ons wel. Qua uitrusting is de coupé goed voorzien, gelukkig, en dat zal de tifosi zeker kunnen overtuigen. © Eric Spitzer & Olivier Duquesne