Alfa Romeo heeft voor zijn toekomstige benzinemotoren het MultiAir ontwikkeld. Om het belang van dit systeem te onderstrepen, aarzelen de Italianen niet om het met het in 1997 op de 156 voorgestelde commonrail te vergelijken.
Hoger vermogen, lager verbruik (gekend refrein)
Onder de MultiAir-benaming verschuilt zich een elektro-hydraulische bediening van de inlaatkleppen. Deze zorgt voor een 10%hoger vermogen en 15%meer koppel, terwijl verbruik en CO2-uitstoot met 10% naar beneden gaan. Spectaculairder nog is de daling van fijnstofuitstoot (-40%) en een daling van 60% van de NOx !
Drie vermogens
De 1,4 benzine krijgt als eerste de technologie gemonteerd. Hij is in drie vermogensversies te verkrijgen: 105, 135 en 170 pk. Aan deze motoren worden versnellingsbakken met 5 of 6 verhoudingen gekoppeld. Het hoogste vermogen wordt voor de Quadrifoglio Verde voorbehouden, die binnenkort wordt voorgesteld. Ook de andere benzinemotoren zullen gauw van het nieuwe systeem voorzien worden en in de wandelgangen spreekt men zelfs over identiek uitgeruste diesels.