Een SUV heeft een aantal voordelen: je ziet beter, de instap is eenvoudig, je voelt je veiliger enzovoort. Maar ze hebben ook een paar nadelen, want ze zijn duurder en vooral vervuilender. Een SUV verbruikt namelijk gemiddeld 20 procent meer dan een vergelijkbare berline of break. Op wereldschaal geeft dat een gigantisch verschil.

900 miljoen ton CO2

Afgelopen jaar was 45,9 procent van de auto’s die in de wereld werden verkocht een SUV. In totaal rijden nu bijna 320 miljoen van deze modellen rond op de planeet. Alleen al in 2021 zijn er 35 miljoen nieuwe SUV’s bijgekomen. Sommige daarvan zijn weliswaar elektrisch, maar de overgrote meerderheid (98 procent) verstookt nog fossiele brandstoffen. Dat komt overeen met een jaarlijkse uitstoot van 900 miljoen ton CO2.

Zesde grootste vervuiler

Het is lastig om in te schatten wat die cijfers betekenen. Om het eenvoudig voor te stellen: als alle SUV’s samen een land zouden vormen, zouden ze de zesde grootste vervuiler van de wereld zijn, achter de VS, Rusland of China, maar nog voor Duitsland en Zuid-Korea. Om die uitstoot te compenseren zou het wereldwijde elektrische wagenpark dubbel zo groot moeten worden. Gelukkig is dat ook wat de experten van het Internationale Energieagentschap (IEA) vorig jaar al hebben opgemerkt.

?