Eigenschappen
Terwijl de Audi TT een viercilinder aanbiedt met 184 pk (diesel) of 230 pk (benzine), heeft de Aston Martin een V8 van 4,3 liter (in zijn eerste versie) die 380 pk levert bij meer dan 7.000 tr/min en schitterend klinkt door de uitlaat. Deze achterwielaandrijver heeft een manuele of (behalve de eerste modeljaren) gerobotiseerde versnellingsbak met zes versnellingen. De V8 is een beetje hol bij lage toeren, maar biedt toch veel sensatie.
Taksen en verzekeringen
Naargelang het modeljaar (de carrière van de V8 Vantage begon in 2005), loopt de rekening op. Maar in elk geval kun je beter in het noorden van het land wonen, want in Wallonië maken de inschrijvingstaks, de verkeersbelasting en de eco-malus je snel enkele duizenden euro’s lichter. De verzekering valt nog mee, vooral als je niet veel rijdt en kiest voor een kilometerverzekering.
Onderhoud en betrouwbaarheid
Het is eerder bijgeloof, maar de Aston Martin V8 Vantage heeft niet zo’n goede betrouwbaarheidsreputatie. Enkele modellen hebben inderdaad veel kwalen (de maandagochtendauto’s?), maar algemeen is de kwaliteit vrij goed en duurzaam. Veel exemplaren bereiken 100.000 km zonder het minste probleem. De optionele gerobotiseerde versnellingsbak is te vermijden, die verbrandt de koppeling.
Het onderhoud is niet zo duur als bij een Ferrari of Maserati. Een klein onderhoud kost ongeveer 800 euro, een grote beurt tussen 1.500 en 2.000 euro. De prijs van de wisselstukken i vrij hoog, maar dat is het lot van bijna elke prestigewagen.