De vernieuwde A3 krijgt twee nieuwe motoren mee. Eerst en vooral de 1.0 TFSI, een éénliter driecilinder turbobenzine met 115 pk en – belangrijker – 200 Nm koppel tussen 2.000 en 3.500 t/min. De andere nieuwe motor is de 2.0 TFSI, die herbekeken werd en goed is voor 190 pk en 320 Nm koppel tussen 1.500 en 4.200 t/min. Het verbrandingsproces in de motor zou volgens Audi vernieuwd zijn. Het blok kan ook worden gekoppeld aan de Quattro-vierwielaandrijving.

Dankzij enkele kleine ingrepen klimt het vermogen van de S3 tot 310 pk. De modellen met de S-Tronic-versnellingsbak krijgen er op hun beurt 20 Nm koppel bij.

Matrix

Een primeur in dit segment: Audi biedt led-koplampen en voor het eerst matrixkoplampen aan. Een van de weinige zaken die er aan de buitenkant veranderd zijn. Op de bumpers en achterlichten na merken we haast geen wijzigingen op!

Zelfrijdend

De vernieuwde A3 profiteert van nieuwe rijhulpsystemen, zoals het “Traffic Jam Assist”, dat rijhulp biedt in fileverkeer. Het systeem is alleen met de S-Tronic-versnellingsbak te verkrijgen en werkt tot 65 km/h. Een ander nieuw systeem: het automatische remsysteem dat in werking treedt wanneer de bestuurder na enkele waarschuwingen nog steeds niet remt. Audi voegt eveneens een waarschuwing voor kruisend verkeer toe wanneer je achteruit rijdt.

Virtuele cockpit

De A3 neemt het digitale instrumentenpaneel over van zijn broers en neven Audi TT, Audi A4 en VW Passat. Het omvat een scherm van 12,3 duim en bevat twee weergavemodi.