Stijl

Een berline een avontuurlijk uiterlijk meegeven, is makkelijk. Een wat hogere ophanging en bijkomende kunststof doen wonderen. De ophanging wordt best niet te veel verhoogd. Zo behoudt de auto zijn dynamische uitstraling. Als die kunststofbescherming dan nog eens rondom de auto aangebracht wordt, ziet die er best stoer uit. Audi voegde er achteraan nog een diffuser aan toe en een agressief radiatorrooster vooraan. De dakrails in chroom en de brede velgen maken het geheel wat stijlvoller. En het werkt. Vanuit welke hoek je de Allroad ook bekijkt, je zult hem nooit verwarren met een ‘banale’ A4. Kleine en goed geplaatste accenten geven de auto een exclusief tintje. Hij ziet er zelfs wat sportiever uit.

Achterwielen

De A4 Allroad krijgt natuurlijk de Quattro-vierwielaandrijving. In tegenstelling tot vroeger is de krachtverdeling tussen de assen niet meer gelijk. In normale omstandigheden wordt nu zestig procent van het vermogen versluisd naar de achterwielen. Naargelang de omstandigheden kan dit tot vijfentachtig procent oplopen of kan tot vijfenzestig procent van het vermogen naar de vooras geleid worden. Audi werkt duidelijk aan de levendigheid van het onderstel. De constructeur breekt hier met de traditie en zoekt blijkbaar inspiratie bij zijn grote rivaal uit München.

Momenteel slechts drie motoren

Bij andere modellen biedt Audi een ruime keuze wat motoren betreft. Niet zo bij de A4 Allroad. Bij de benzinemotoren is alleen de 2.0 TFSI-motor van 211 pk beschikbaar. Die schuilt ook in de Golf GTI en is een goede keuze. Hij is stil, soepel en kan over een breed toerentalgebied gebruikt worden. De dieselmotoren starten bij de 163 pk sterke 2.0 TDI-motor. Wie niet bang is van de zware belasting op inverkeerstelling, kan kiezen voor de 170 pk-versie. De 3-liter V6 TDI-motor is de krachtigste motor onder de kap van de A4 Allroad. Deze motor dreef onze testwagen aan. Aan de motor wordt een manuele versnellingsbak gekoppeld met zes verhoudingen of een automatische S-Tronic met dubbele koppeling en zeven verhoudingen.
Een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm vanaf 1.500 omwentelingen per minuut zorgen voor uitstekende prestaties. Een lichte druk op het gaspedaal is voldoende om het overige verkeer achter je te laten. De motor werkt zacht en romig en lijkt onuitputtelijk. De ultrasnelle S-Tronic-automaat met zeven verhoudingen past perfect bij de motor. Dit is momenteel een van de beste versnellingsbakken die we kennen. Vooral in ‘normale’ modus is hij gewoonweg schitterend.

Veilig

De Audi A4 Allroad heeft een erg veilig weggedrag. De trekkracht en grip zijn van een erg hoog niveau en je kunt de kracht van de V6-motor dan ook ten volle benutten. In vergelijking met de klassieke Avant Quattro is het verhoogde onderstel van de Allroad iets minder levendig. Maar geen kat die daarom maalt. Wat vooral opvalt, is het gevoel van veiligheid en het gemak dat je tijdens het rijden ervaart. De uitstekende remmen bevestigen die indruk. Alleen de nieuwe en adaptieve stuurinrichting leek minder geslaagd. Die voelt minder stevig aan dan de vorige en klassieke stuurinrichting. De rijhouding is gewoon perfect. Zelfs dubbele meters vinden in de A4 Allroad een goede zitpositie.

Comfort

Achteraan mocht de beenruimte wat groter zijn en de instap achteraan is wat moeilijk. In het interieur vind je net te weinig bergvakken. Maar de Audi A4 Allroad is een echte Duitse berline. De geluiddemping en de afwerking zijn van het hoogste niveau. De uitgekiende ergonomie, het intuïtieve MMI-systeem (Multi Media Interface), de uitstekende materialen en de hightech-presentatie maken dat het aangenaam leven is in deze Audi. De sfeer is vrij ernstig. Niet koud, maar ook niet echt warm. Het rijcomfort is uitstekend en onze oneffen Belgische wegen worden mooi gladgestreken. Uiteraard is de Audi A4 Allroad geen vliegend tapijt maar hij biedt hoogstaand Duits comfort.

De traditie

Op het vlak van de prijzen beginnen we meteen met een cliché: ‘de A4 Allroad is vrij duur’. Met de V6 TDI-motor en de S-Tronic-automaat kost de Audi A4 Allroad 46.875 euro. Met enkele opties erbij kom je dus al gauw op 60.000 euro. Bovendien is voor dit prijsniveau de uitrusting eerder beperkt. We zagen al ergere voorbeelden, maar blijkbaar is het toch een traditie. De instapversie van 170 pk kost 39.375 euro.
Rekening houdend met de prestaties is het verbruik erg redelijk: 9,5 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 189 g/km.

Conclusie

De Allroad-versie van de A4 is geslaagd. Het is geen echte offroad maar een alle-terreinwagen die zich ook in het veld goed uit de slag kan trekken. En hij verschilt van de A4 van de buurman. De V6 TDI-motor is een juweeltje. Die heeft kracht in overvloed. De S-Tronic-automaat is de perfectie zelve. Jammer genoeg is het prijskaartje vrij fors. De 2.0 TDI-motor is een rationelere keuze. Die is niet zo zacht als de V6-motor, maar toch voldoende efficiënt.