Net zoals grotere broer A6, krijgt ook de Audi A4 een AllRoad versie voor het off-road werk.
Trendy
Audi gebruikte bij de ontwikkeling van deze A4 hetzelfde succesvolle recept van de A6 AllRoad. De gebruikelijke bredere wielkasten en plastic afwerking van de bumpers geven hem een avontuurlijke look maar ook het radiatorrooster ziet er met zijn verticale lijnen erg indrukwekkender uit.
Bodemvrijheid
De A4 AllRoad krijgt geen sperdifferentieel noch een aangepaste versnellingsbak. Enkel de hogere bodemvrijheid van 180 mm doet hem verschillen van een gewone Quattro. Hem vergelijken met een Landrover Defender gaat dus niet op! Uiteraard moest de integrale Quattro transmissie van de partij zijn en die stuurt in normale omstandigheden 40 % van het vermogen naar de vooras. Afhankelijk van die omstandigheden kan er tot 65 % van het koppel naar vooraan verplaatst worden, terwijl de achteras tot 85% kan ontvangen. Het ESP systeem krijgt een Offroad functie die automatisch de staat van het wegdek herkent en daarop de ESP instelling aanpast. Het Drive Select systeem van deze A4 AllRoad heeft drie instellingen, comfort, standaard en sport en die speelt in op het gaspedaal, de stuurbekrachtiging en het beheer van de automatische versnellingsbak.
Drie motoren
Het motoraanbod start met de 2.0 TDI van 170 pk en 350 NM koppel die aan een aan een handgeschakelde bak met zes versnellingen gekoppeld wordt. Daarnaast is er de 2.0 TFSI benzinemotor, van de Golf GTI met 211 pk en tussen 1.500 en 4.200 tr/min een koppel van 350 Nm. Met deze motor haalt de A4 AllRoad een topsnelheid van 230 km/u en wat zo’n 17 km/u meer is dan de 2.0 TDI. Tot slot is er nog de V6 3.0 TDI van 240 pk en 500 Nm koppel! Met deze motor haalt de A4 AllRoad een topsnelheid van 236 km/u. De benzinemotor en de V6 dieselmotor kunnen ook aan een S-Tronic versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen gekoppeld worden. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6.4, 8.1 en 7.1 voor respectievelijk de 2.0 TDI, de 2.0 TFSi en de 3.0 TDI.