Bekend terrein
Beschikbaar met een hele reeks diesel en benzinemotoren, gaande van 136 tot…420 pk, toont deze Audi heel wat facetten. De motor die ons hier bezig houdt is de welgekende 2.0 TDI met 140 pk en 320 Nm koppel dat beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 tr/min. Het vermogen kan tot 136 pk teruggeschroefd worden voor fiscale redenen. Vrijgevig, sober, veel koppel en krachtig, deze motor gaat zonder probleem om met deze zware cabrio (1.600 kg). Voor het sportief rijden wordt aangeraden om boven de 1.700 à 2.000 toeren per minuut te blijven. Zijn karakter komt volledig overeen met de filosofie van een cabrio om eerder op het koppel te rijden dan de laatste pk’s te gaan zoeken hoog in de toeren. Alleen de geluidsdemping laat wat te wensen over, vooral in de tunnels! Maar dat is de prijs die je moet betalen om te kunnen genieten van een uiterst sober verbruik van 6.5 tot 7 liter… . Deze soberheid, en een benzinetank van 70 liter zijn samen goed voor een opmerkelijke autonomie.
De versnellingsbak, met korte versnellingen, is een regelrecht plezier, de versnellingen volgen zich moeiteloos en constant op.
Flexibiliteit, of het ontbreken daarvan
Deze cabrio van Audi geniet van een opmerkelijke starheid en zorgt voor een gezond en doeltreffend rijgedrag. De voorruit gaat niet trillen en beven op hobbelige wegen, en hij voelt aan als een echt blok. De ESP, die deel uitmaakt van de standaarduitrusting, schakelt redelijk snel in, maar zijn ingrepen (aangegeven door een oranje lichtje op het instrumentenbord) zijn discreet. Daarenboven kan het systeem uitgeschakeld worden.
Op het remsysteem valt niets aan te merken, hij remt hard en het doseren gaat vlot. Eeen irritant details is de handrem, of beter te plaats waar Audi hem geplaatst heeft, die stoot systematisch tegen de armleuning als hij aangetrokken wordt. Met alle aandacht die werd besteed aan de afwerking is dit een echt schoonheidsfoutje!
De ophanging is aan de harde kant, we kunnen ons zelf de vraag stellen waarom iemand voor de sportophanging, in optie verkrijgbaar, zou kiezen. Het stuur en de versnellingspook liggen goed in de hand, en beperken in geen geval de goede zichtbaarheid op het dashboard. De plaats achteraan is eerder beperkt, maar er is wel wat plaats voor een paar jeugdige passagiers, als de zetels vooraan wat naar voor geschoven worden.
De geluidsdemping van het dak is uitstekend, dit stoffen dak moet niet onderdoen ten opzichte van zijn concurrenten met een hard dak. Met het dak open en het windscherm zullen enkel de groten onder ons wat last hebben van woelingen. Met het dak toe wordt de zichtbaarheid achteraan beperkt en kunnen wet ket “Acoustic Parking System” warm aanbevelen.
De airco is van het doeltreffende type bij open of toe rijden, en bij eender welke temperatuur.
De rekening a.u.b.
De rekening ? Wel…die is gepeperd ! Audi is niet bekend voor zijn democratische prijzen, en dit model gaat daar niets aan veranderen. Met een prijskaartje van 36.900 €, zonder opties, kost deze A4 cabriolet 6.450€ meer dan zijn tweelingbroer, de EOS van Volkswagen. En die EOS doet dat zonder een stoffen dak. Dat wordt allemaal een beetje veel…vooral omdat deze A4 ook geen referentie is wat de standaarduitrusting betreft. Het zijn juist die optie waar het echt pijn begint te doen: het onmisbare windscherm kost 369.05€!! Voor het lederen interieur, dat zou goed bij een cabrio past, wordt 2.032 € aangerekend, voor de metaalkleur moet 786.50€ neergeteld worden. Het nodige “Acoustic Parking System”, om kosten aan de achterbumper uit te sparen, kost 459.80€, de CD lader 471.90€. Al deze opties zijn aantrekkelijk en om van een persoonlijke en goed uitegrust A4 cabriolet te genieten wordt de grens van 40.000€ snel overschreden. Dat is héél wat voor 136 pk en een stoffen dak.
Conclusie
Deze Audi is de perfecte kompaan voor het dagelijks gebruik met zijn verfijnde en elegante stijl. Zijn soberheid en afwerking zullen de eigenaars, die geen grote kinderen hebben, ongetwijfeld bekoren. Het Duitse merk heeft hier voor een perfectionistische aanpak gekozen voor een cabrio met 4 plaatsen. Deze cabrio is niet van het pittige soort, maar verleidt door zijn kwaliteit. Blijft enkel de prijs, duur, zo duur zelf dat we ons afvragen als dit nog redelijk is. Vooral wetend dat zijn neef, de EOS van Volkswagen, slechts 30.450€ kost met dezelfde motor, en zonder dat stoffen dak!
Ontdek meer inzichten
Audi