Presentatie
Beide rivalen zijn fijn en elegant gelijnd. Het koetswerk van de Lexus is niet meer zo jong, maar zijn oplopende lijn geeft hem een dynamische uitstraling. Na de facelift oogt de voorzijde wat frisser en met de nieuwe spiegels, richtingaanwijzers en achterlichten ziet hij er minder klassiek uit. Toch valt de Audi A4 meer in de smaak. In combinatie met de bi-xenonverlichting bezorgen de led’s hem een charmant trekje. Bovendien lijkt hij minder hoog en dankzij de vloeiende daklijn oogt hij strakker.
Motor
De A4 kreeg onlangs de TDI van 170 pk ingeplant (163 pk in België). Door de overstap naar de common rail klinkt de motor heel wat discreter. Toch verloor hij niets van zijn levendigheid. De versie met pompinjectoren is gekend voor zijn prompt beschikbaar koppel. Deze motor werkt erg lineair, maar trekt in alle versnellingen en bij alle toerentallen stevig door. Zo goed dat zelfs de V6 van 2,7 liter en 163 of 190 pk niet veel beter scoort. De prestaties zijn bijna identiek en enkele de knappe sound van de V6 en de Multitronic geven hem een licht voordeel. De manuele 6-bak van de 2.0 TDI schakelt erg makkelijk. Met een koude motor protesteert de eerste versnelling even, maar na enkele kilometers is dat voorbij. De Lexus herneemt de 2,2 liter uit de vorige versie. Diezelfde motor vind je terug in verscheidene modellen van Toyota. Naast 177 pk levert hij een stevig koppel van 400 Nm. Deze cijfers garanderen uitstekende prestaties. De versnellingsbak schakelt wat steviger dan die van de A4 en voelt iets meer ‘viriel’ aan. Het geheel maakt indruk door de stilte en het raffinement. Moeilijk om hier een winnaar aan te duiden. Meer nog dan pure prestaties, telt ook het rijgenot. Beide motoren overtuigen door hun soepele, aangename en stille werking. Het ruime koppel biedt voldoende reserve en laat je volop van het onderstel genieten. De motor van de Lexus heeft wat meer pit, maar de versnellingsbak van de Audi is aangenamer. We houden het op een gelijkspel.
Weggedrag
De Audi houdt het traditioneel bij voorwielaandrijving, terwijl Lexus de auto via de achterwielen aandrijft. Beide systemen hebben voor- en nadelen en voor- en tegenstanders. Het onderstel van de Lexus is opmerkelijk evenwichtig en is uitstekend gedempt. Oneffenheden worden erg goed weggevlakt en toch is de IS 220 behoorlijk dynamisch. Met uitgeschakelde stabiliteitscontrole kan je met de Lexus op een nat wegdek erg veel plezier beleven. Toch gedraagt de auto zich steeds veilig en zijn de reacties voorspelbaar. Het enige minpunt is de iets te lichte stuurinrichting. De voorwielaandrijving maakt de A4 opmerkelijk stabiel. Zowel in rechte lijn als in lange bochten wijkt hij niet van zijn lijn. Op een bochtig parcours is hij erg levendig en op de limiet houd je hem makkelijker in de hand dan de Lexus. Het stuur voelt echter erg kunstmatig aan en is onnodig zwaar bij lage snelheid. Het is weer moeilijk om een winnaar aan te duiden. Persoonlijke voorkeur en verwachtingen moeten de knoop doorhakken.
Interieur
Klassieke sfeer tegenover hightech. Ondanks de lifting merk je duidelijk dat de Lexus iets ouder is. De leesbaarheid en de ergonomie van de instrumenten zijn voorbeeldig, maar in vergelijking met de A4 ziet het geheel er toch wat gedateerd uit. Bovendien zijn sommige kunststofdelen van mindere kwaliteit en stamt het klokje uit de jaren ‘80. Ondanks de uitstekende afwerking en het prima multimediasysteem kan het interieur niet bekoren. Nochtans rijdt de Lexus best wel aangenaam. De demping isoleert je van de weg en ook de geluiddemping is zeer geslaagd. Geen vibraties of andere geluiden. Grotere bestuurders zitten wat hoog en vinden moeilijk een goede rijhouding. Achterin is de beenruimte eerder beperkt. Het interieur van de Audi ziet er heel wat moderner uit. Het geheel oogt ‘hightech’ en de boordcomputer kan (optioneel) in kleur uitgevoerd worden. De bedieningsknoppen staan op de juiste en logische plaats, maar je mist de gebruiksvriendelijkheid van het aanraakscherm in de Lexus. Ondanks de wat sombere sfeer heeft de A4 een aangenaam interieur. De afwerking is van het hoogste niveau en tijdens het rijden bevalt de uitstekende geluiddemping en de goede ergonomie. Achterin biedt de A4 meer plaats dan zijn Japanse rivaal. Voordeel voor de Audi dus. Hij is moderner, ruimer en biedt een erg goede rijpositie. Beide wagens bieden een erg hoog rijcomfort en zijn zeer geschikt voor lange ritten.
Budget
Beide auto’s zijn stevig geprijsd, maar de Lexus kan een betere prijs/uitrusting- verhouding voorleggen. Audi scoort als het op herverkoopwaarde aankomt en verbruikt gevoelig minder dan de Lexus (6,3 tegenover 6,8 l/100 km).
Conclusie
Ondanks de facelift kan de Lexus zijn rimpels niet verdoezelen. Vooral binnenin is het verschil groot. In dergelijke omstandigheden is het moeilijk opboksen tegen een icoon als de Audi A4. Toch heeft de Lexus stevige troeven, zoals exclusiviteit en een schitterend weggedrag. De Japanner rijdt zijdezacht, heeft een complete uitrusting en heeft, voor de liefhebbers, achterwielaandrijving.