Met de A5, Q5, A5 Cabrio, de A5 Sportback en binnenkort de A1 overspoelt Audi ons met nieuwe modellen. Het lijkt of ze hiermee de actuele crisis in de automobielsector kunnen afwenden.
De Mercedes CLS was de eerste 4-deurscoupé op de markt. VW en Opel volgden al snel. Nu heeft ook de A5 Sportback die knappe glooiende daklijn, maar zijn achterklep maakt hem wat praktischer. Interne studies tonen aan dat bij de aankoop van een Audi het design doorslaggevend is. In het geval van de A5 Sportback kan dat alleen maar een voordeel zijn, want het design is erg geslaagd. Na de eerste foto’s waren de verwachtingen hooggespannen, maar in werkelijkheid ziet hij er nog beter uit dan op foto.
Ruim interieur
In totaal meet de Sportback 4,71 meter, terwijl de wielbasis even groot is als die van de A4 (2,81 m). De vloeiende daklijn, de lijstloze ramen en de gespierde wielkappen geven de auto karakter. Toch straalt de auto niet de pure klasse van de coupé uit. Het grote nadeel van een 4-deurscoupé is dat de plaatsen achteraan niet zo ruim bemeten zijn. Vooral wat hoofdruimte betreft, scoren ze soms maar matig. Niet zo bij de A5 Sportback. Die biedt net zoveel schouder- en elleboogruimte als de A4, en dankzij de lager geplaatste achterbank verliest hij slechts 5 mm hoofdruimte tegenover diezelfde A4. In de kofferruimte geraak je makkelijk alle bagage kwijt. Achter de 1 meter brede laadopening heb je 480 tot 980 liter ter beschikking, terwijl de laaddrempel slechts 68 cm hoog ligt.
Perfecte afwerking
Op de voorstoelen vind je hetzelfde interieur als dat van de A5 Coupé terug. Zoals steeds is de afwerking gewoon perfect en je rijhouding ideaal. Onder de motorkap heb je keuze uit vijf motoren. Later komen daar nog de 1.8 en de 2.0 TFSI bij. Voor onze test kozen wij de 2.0 TDI van 170 pk. Die zal in zijn 163 pk-versie het gros van de verkoop in België uitmaken. Hij wordt aan een manuele zesbak gekoppeld en krijgt een stop&startsysteem. Hiermee bespaart de Sportback 0,2 liter per honderd kilometer en stoot hij 5 gram CO2 minder uit. De schakelindicator evolueerde en werkt nu duidelijker. Grotere en gekleurde indicatoren geven het ideale schakelmoment aan. Een energierecuperatiesysteem verlicht de taak van de alternator.
Soepel
Na enkele kilometers is het duidelijk dat het onderstel heel wat zachter is afgesteld dan dat van de coupé. De A5 Sportback beoogt dan ook een ander cliënteel. Uiteraard gaan de dynamische kwaliteiten en de rijprecisie er wat op achteruit en durft de koets hier en daar wel eens ‘pompen’. We werden aangenaam verrast door de 2.0 TDI. De auto voelde levendiger aan dan de 3.0 TDI Quattro die we daarvoor mochten testen. De lichtere motor en de levendigheid van deze krachtbron bieden veel meer rijplezier. Het elektronisch differentieel uit de Golf GTI verijdelt onderstuur en verlies van trekkracht bij het uitkomen van een bocht.
Minder duur
Audi beschouwt de A5 Sportback niet als een nichemodel, maar is van plan om hem in grote aantallen te produceren. Een prijskaartje van 35.880 euro voor de 2.0 TDI maakt hem een interessant alternatief. De Sportback zal met zijn elegante lijn, zijn praktische aspecten en goede prijsstelling beslist zijn plaats tussen de firmawagens veroveren.