Enkele maanden geleden stelde Audi op het salon van Frankfurt fier zijn e-tron voor. Hij ziet eruit als een R8 op epo en zijn technische gegevens wekken verbazing: 313 pk en 4.500 Nm. Dat is vier keer meer dan het koppel van de Bugatti Veyron. Op het salon van Detroit wordt een tweede versie van de e-tron voorgesteld. Die is wat bescheidener, maar niet veel.

Verschroeiend

De nieuwe e-tron is wat compacter dan de vorige e-tron. Hij blijft onder de 4 meter lengte, is 1,22 meter hoog en 1,78 meter breed. Deze coupé heeft perfecte afmetingen voor een kleine sportieve auto. Ook het vermogen mag er zijn (204 pk) en het koppel van 2.650 Nm blijft ongeëvenaard. De e-tron heeft zeker tien keer meer koppel dan de pas voorgestelde Honda CR-Z. Gelukkig is de e-tron uitgerust met vierwielaandrijving, kwestie van de banden te ontzien. Terwijl de acceleraties er mogen zijn, zijn de hernemingen gewoon waanzinnig. In 5,9 seconden spurt de e-tron van 0 tot 100 km/u en hernemen van 60 tot 120 km/u duurt maar 5,1 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 200 km/u.

Bijna een lichtgewicht

Audi kon het gewicht van de auto beperken tot 1.350 kg. Voor een volledig elektrische auto is dat uitzonderlijk. Audi garandeert een laag zwaartepunt, en dus een goede wegligging, door de lithium-ionbatterijen zo laag mogelijk te plaatsen. Ze hebben een autonomie van 250 km bij een gematigde rijstijl. In elf uur worden de batterijen met een gewone stekker weer opgeladen, maar met een speciaal station is de klus in twee uur geklaard. Een speciale warmtepomp verwarmt het interieur. Ze maakt deel uit van een slim energiemanagementsysteem dat ook de temperatuur van de elektromotoren, de accu en de elektronica regelt, voor een perfect evenwicht tussen comfort en autonomie.