Audi deed ons op het salon van Frankfurt watertanden met de e-tron. In Genève zet het zijn groene offensief verder met twee nieuwe hybride prototypes. Vreemde vaststelling: de wankelmotor is terug van weggeweest.

Realistisch

Audi ontpopt zich tot een specialist van conceptcars. Het stelt zich niet tevreden met een schitterend koetswerk en beresterke motor, alleen om de beurstand op te vrolijken. Het merk met de vier ringen ontwerpt realistische prototypes die dicht bij serieproductie staan. Zo komt de e-tron eind 2012 op de markt en zit er een Q5 Hybride in de pijplijn tegen eind dit jaar of begin volgend jaar.

A1 e-tron

Dit prototype is nog maar een eerste stap, maar heeft wel een verrassing van formaat in petto: onder de kap steekt namelijk een wankelmotor. De A1 e-tron wordt aangedreven door een elektrische motor van 102 pk, ruim voldoende voor heel wat rijplezier. De autonomie is wel beperkt tot 50 km. Daarom laadt Audi de batterijen op met een thermische motor: een wankelmotor. Die heeft maar één rotor en levert 15 kW. Zo loopt de autonomie op tot 200 km. Dat is al beter bruikbaar in de praktijk. Het verbruik bedraagt maar 1,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 45 g/km. Ter herinnering: momenteel wordt de Mazda RX-8 als enige auto door een wankelmotor aangedreven.

A8 hybride

Nog dichter bij de productie staat de A8 Hybrid. Zijn techniek is wat conventioneler, met een 2.0 TFSI (211 pk) en een elektrische motor. Samen leveren ze 245 pk en 450 Nm koppel. Naar eigen zeggen biedt Audi de prestaties van een dikke V6 met het verbruik van een viercilinder motor. Gemiddeld heeft de A8 Hybrid 6,2 l/100 km nodig en stoot hij 144 g CO2/km uit.

Goed nieuws is dat het model een full hybrid is. Dat wil zeggen dat de auto of door de benzinemotor of door de elektrische motor of door beiden samen kan worden aangedreven. De versnellingsbak telt acht verhoudingen. In elektrische modus is de A8 Hybrid 65 km/u snel en bedraagt de autonomie 2 km.