Succesvol segment
Het lijkt wel alsof iedereen wat hoger wil zitten. Er was een tijd waarin monovolumes populair waren, nu kennen de SUV’s hun moment van glorie. Vooral de compacte modellen, zoals de VW Tiguan en BMW X1 en de Koreaanse vloedgolf Hyundai ix35/Kia Sportage. Steeds meer Europese merken buigen zich over dit segment, met de originele Range Rover Evoque en deze Q3. Laten we ook de Japanners niet vergeten die de mode volgen met de Mitsubishi ASX, de Nissan Qashqai (min of meer), de Toyota RAV4 en de toekomstige Mazda CX-5. Tot slot zijn er de originele Mini Countryman (zeer compact) en de Dacia Duster (zeer goedkoop).
In de bekende stijl
Originaliteit lijkt een begrip dat nog niet zo bekend is bij de designers uit Ingolstadt. Dat wordt van hen ook niet verwacht, denk je misschien. Bij Audi is eerder sprake van een gemeenschappelijke ontwerptaal, esthetische continuïteit en een familiegevoel. Kortom, de Q3 heeft trekjes van een mini-Q5. Om ze van elkaar te onderscheiden, kun je beter naar de voorkant kijken, die agressiever is bij de Q3. Een andere mogelijkheid is het opmeten van de afmetingen: 4,39 meter lang, 1,83 meter breed en 1,6 meter breed. Dit is nog een SUV op mensenmaat.
Klaar om in te stappen?
Vanbinnen bestaat er geen twijfel: we zitten in een Audi. De afwerking is perfect, de assemblage precies, de ergonomie foutloos en de sfeer een beetje saai. Audi staat ook voor geavanceerde technologie. Dat vertaalt zich in navigatie via Google Earth met realtimeverkeersinfo, een internetverbinding en zelfs een uitstekende Bose-stereo met 14 (!) luidsprekers. Je kent het liedje: natuurlijk moet je diep in de portefeuille tasten om van deze technologie te genieten.
De ruimte is gelukkig standaard. Een grote jongen zoals ik apprecieert direct de rijpositie, geschikt voor elk postuur. Is de kleine Q ruim? Jazeker, zelfs achterin, waar de passagiers niet met hun hoofd tussen de knieën zitten.
Functioneel?
Als je een auto zoekt om alle rommelmarkten in de regio mee af te schuimen, zal deze Q3 wellicht niet jouw eerste keuze zijn. Gelukkig, want op dat vlak verliest de kleine SUV enkele van zijn pluimen. Zo is er dat verduivelde bagagescherm. Het ziet er mooi uit, maar ik daag je uit om het; nadat het verwijderd is, bij de eerste keer opnieuw goed in de sleuven te plaatsen. Bovendien kwam ik niet goed overeen met de kofferklep. Kortom, dit is een punt om te herzien. De koffer heeft een correct volume van 460 tot 1.365 liter met neergeklapte achterbank. Nog een klein probleem wat dat betreft: alleen de rugleuning klapt neer, het zitkussen blijft een obstakel bij het inladen.
Eenvoudig gamma
Gedaan met lijsten eindeloos vol verschillende modellen. Deze keer houdt Audi het simpel: de TDI 136 pk (of 140 pk) is er alleen met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. De TDI 163 pk (of 177 pk) is altijd een Quattro (vierwielaandrijving) met DSG-automaat. Jammer voor de personalisatie, maar zo heb je tenminste een duidelijk zicht op het gamma. Wij grepen het stuur van de tweede versie.
Een cavalerie met 163 paarden is echt wel genoeg. Zeker in combinatie met de DSG-bak werkt de motor heel levendig bij acceleraties. De automaat reageert snel, zacht en intelligent, de motor is soepel, krachtig en vrij stil: we kunnen er niet veel kritiek op geven, alleen positieve.
Kleeft aan de weg
In de optie is de Q3 uitgerust met het Audi Drive Select, een systeem met 4 rijprogramma’s: Comfort, Dynamic, Normal en Efficiency (voor een lager verbruik). In de praktijk werkt deze kleine gasfabriek uitstekend, met een veilig en voorspelbaar weggedrag bij een dynamische rijstijl en een goed comfort als je meer ontspannen rijdt. De Q3 mag dan efficiënt zijn, de bestuurder beleeft geen groots rijplezier. In vergelijking met de verbluffende BMW X1, neemt de Q3 bochten zonder een spier te vertrekken maar minder ‘instinctief’. Een kwestie van prioriteiten en we moeten erkennen dat de Audi ten minste je rug niet breekt op hobbelige wegen.
Comfortabel
De geluiddemping staat al op een zeer hoog niveau en met de optionele geluiddempende voorruit kun je genieten van limousinecomfort. Niet echt noodzakelijk, tenzij je gevoelige oren hebt. Het ophangingscomfort staat zoals gezegd op een zeer hoog niveau.
Prijs en uitrusting
Met een basisprijs van 29.400 euro is de Q3 diesel geen cadeau. Zeker omdat je voor die prijs een naakte auto koopt. Het is altijd hetzelfde liedje: grasduinen in de lange optielijst van een Duitse wagen is vervelend en duur. Onze testversie kostte 36.400 euro. Dat prijsverschil valt te verklaren door het extra vermogen, de Quattro-transmissie en de DSG-automaat. Bij die som moet je ook nog parkeersensoren (het zicht achteruit is zeer beperkt), metaalkleur, een alarmsysteem voor je verzekeraar (wat een schande is), elektrische zijspiegels, een multifunctioneel stuur in leder en wat andere prullen zoals de verlichtingsmodule, klimaatregeling met twee zones of regensensor toevoegen. Kortom, met een minimum aan opties kom je al aan 40.000 euro.
En als je dan toch zoveel uitgeeft, dan kan het panoramische schuifdak en de zwarte dakhemel er ook nog wel bij. Een elegante combinatie.
Het verbruik blijft gemakkelijk onder 7 l/100 km, een mooie prestatie. Audi kondigt zelfs een gemiddelde van 5,9 l/100 km aan voor de TDI 163, maar het is verstandiger om te rekenen op een litertje meer.
Conclusie
Audi betreedt dit segment met wat vertraging, maar lijkt zijn zaakjes op orde te hebben. De Q3 is zeer geslaagd, neemt technologie over van hogere segmenten en biedt een hoogstaand compromis tussen comfort en weggedrag. Veel valt hem niet te verwijten, behalve een groot gebrek aan fantasie en een gepeperde rekening.