De Q8 is Audi’s Q-familie komen bekronen maar was tot op heden enkel verkrijgbaar als 50 TDI. Volgens de schimmige nieuwe manier om motoren te benoemen bij het merk betekent dit dat hij wordt aangedreven door een 3.0 V6 TDI van 286 pk en 600 Nm. Met die motor kost de Q8 minstens 71.900 euro.
45 TDI
Maar nu duikt in de catalogus een nieuwe versie op met de naam 45 TDI. Die wordt door dezelfde 3.0 V6 TDI aangedreven, maar dan in een lichtjes toegeknepen variant, met nog 231 pk. Het koppel zakt eveneens, van 600 naar 500 Nm. Toch blijven de prestaties ‘aanvaardbaar’, want Audi belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden en een topsnelheid van 233 km/u (respectievelijk 6,3 seconden en 245 km/u in de Q8 50 TDI). In België zakt de instapprijs voor de Q8 daardoor heel lichtjes naar 70.260 euro. De gehomologeerde CO2-uitstoot start bij 169 g/km.
55 TFSI
Tegelijk introduceert Audi ook een benzinemotor onder de motorkap van zijn Q8. Die heet 55 TFSI en wordt ook al aangedreven door een 3.0 V6. Hij ontwikkelt 340 pk en 500 Nm, goed voor een topsnelheid van 250 km/u maar ook een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden. Zijn Belgische prijs ligt op 71.460 euro, zijn gehomologeerde CO2-uitstoot start bij 202 g/km.
Microhybride
Beide nieuwe motoren maken trouwens gebruik van een microhybride systeem onder 48 volt. Ook de quattro-vierwielaandrijving en de tiptronic-achttrapsautomaat van de Q8 50 TDI zijn standaard.
Later zouden nog andere motoren opduiken in de neus van de dikke Duitse SUV-coupé, maar daar moeten we wel nog een paar maand geduld voor koesteren.