De eerste generatie Audi e-tron GT werd in 2021 gelanceerd en kon recent genieten van een facelift om hem weer up-to-date te brengen. Het is de technische evenknie van de Porsche Taycan, waardoor ook de facelift van beide modellen dezelfde lijn volgt. Met andere woorden: de Duitse elektrische sportberline met de vier ringen geniet van een pak meer vermogen en autonomie, terwijl het design er slechts subtiel op vooruit gaat.
Design Audi undefined
Licht opgefrist voor meer onderscheid
Facelift of niet, de afmetingen van de Audi e-tron GT zijn niet veranderd. Hij meet nog steeds 5 m lang, 1,964 m breed en 1,4 m hoog. Het is dus een lange en vooral zeer brede auto, maar ook met een laag silhouet, wat hem een agressieve en dynamische uitstraling geeft. Audi heeft dat laatste aspect nog wat versterkt met de facelift dankzij hertekende bumpers, vooral ter hoogte van de zijdelingse luchthappers vooraan. Achteraan krijgen beide RS-versies ook een meer uitgesproken diffusor. Ja, twee RS’en, want de Audi e-tron GT is er nu als S, RS én RS Performance, een primeur voor een elektrische Audi. Drie varianten die nu ook beter van elkaar te onderscheiden zijn op stilistisch vlak.
Audi heeft ook van de update van zijn elektrische vlaggenschip geprofiteerd om de personalisatiemogelijkheden via zijn Exclusive-afdeling nog verder uit te breiden. Toekomstige klanten van het merk kunnen kiezen voor vrijwel elke combinatie van kleuren en materialen die je je kan voorstellen. De nieuwe Performance-versie heeft bijvoorbeeld recht op een nieuw soort gesmeed carbon dat zowel op het koetswerk als in het interieur wordt aangebracht.
Aan boord van de opgefriste Audi e-tron GT zijn er minder veranderingen te vinden. Het nieuws blijft namelijk beperkt tot een nieuw stuur en hertekende zetels. Alle materialen in het interieur zijn wel herzien en zijn milieuvriendelijker geworden. De afwerking van de Duitse elektrische sportberline is in ieder geval onberispelijk. Optioneel kan je ook nog kiezen voor een groot elektrochromatisch glazen panoramadak. De e-tron GT was al een erg aangename plek om in te zitten, en dat gevoel is er met de facelift enkel op vooruit gegaan.
Beleving Audi undefined
Nog steeds even gemakkelijk in gebruik
Ook qua technologie springen de evoluties niet in het oog. De afmetingen van de displays in de e-tron GT zijn bijvoorbeeld identiek gebleven. Zijn digitale instrumentenpaneel meet nog steeds 12,3 inch, terwijl het centrale aanraakscherm beperkt blijft tot een doorsnede van 10,1 inch. Het infotainmentsysteem heeft wel een update gekregen, waarmee het nu mogelijk is om rechtstreeks externe applicaties te installeren als Spotify of YouTube. En hoewel het systeem vrij snel en gemakkelijk werkt, is het nog steeds mogelijk om er Android Auto of Apple CarPlay op te projecteren. De Virtual Cockpit van de e-tron GT is nog steeds even personaliseerbaar en kan nu zelfs nog meer informatie weergeven, zoals een live weergave van de batterijtemperatuur en het maximaal haalbare laadvermogen.
De Audi e-tron GT heeft nog steeds een wielbasis van 2,9 m, die voldoende ruimte vrijmaakt om comfortabel met 4 personen plaats te nemen. Op het vijfde plekje moet je echter niet te lang willen zitten, want de centrale zitplaats op de achterbank is eerder bedoeld voor noodgevallen. Zijn lage maar lange koffer biedt plek voor 350 liter aan bagage, waarbij je nog een extra opbergruimte van 81 liter onder de motorkap kan optellen. Het gaat er allemaal wel een beetje op vooruit, maar de facelift van de Audi e-tron GT heeft voorlopig enkel minieme verschillen opgeleverd. Maar maak je geen zorgen: het Duitse merk heeft zich eerder gericht op de techniek dan op de esthetiek bij de opfrisbeurt van zijn elektrische GT.