Eigenlijk is het vooral aan het geluid dat de laatste bolide van de Quattro GBMH divisie herkend kan worden. Een dof, diep en meeslepend geluid, waar je snel niet meer zonder kan. Een druk op de “S” knop, die op het prachtige stuur verwerkt zit, en de uitlaat kan zijn vrije loop gaan dank zij een ander beheer van de motor. Al is dit meer een gadget dan een noodzaak, laat deze functie toe om de oren nog wat meer plezier te gunnen en te vermijden om de toeter te gebruiken. Een druk op het gaspedaal en de baan wordt vrijgemaakt, indrukwekkend! Technologisch uitstalraam Op het eind van vorig jaar werd de RS4 enkel in berline uitvoering aangeboden. Om een compleet gamma van sportieve auto’s aan te kunnen bieden heeft Audi beslist om hem ook in Avant en cabrio versie aan te bieden. Het kloppend hart van deze bolide is een atmosferische V8 motor met een cilinderinhoud van 4.2 liter die 309 kW (420 pk) ontwikkeld aan 7800 toeren per minuut! Gestuurd door een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak doet dit motorblok deze fraaie Duitser de sprint van 0 tot 100 km/u afleggen in 4.9 seconden (4.8 voor de berline). Om dit vermogen over te zetten op de baan maakt deze Audi uiteraard gebruik van het Quattro systeem dat onder normale omstandigheden 40% van dat vermogen overzet op de voorwielen, en 60% op de achterwielen. Dank zij het gebruikte Torsen differentieel wordt deze verhouding aangepast naargelang het wegdek waarop de RS4 zich bevindt. Twee zetel « packs » Binnenin verandert het uitzicht niet veel ten opzichte van de gewone A4. Enkel de sportzetels onderstrepen duidelijk het verschil. Deze sportzetels bieden een uitzonderlijke steun en er is echt niets aan op te merken. Op aanvraag, en zonder bijkomende kost, is het mogelijk om “comfort” zetels te verkrijgen, deze zijn conventioneler en ietwat soepeler voor de lange ritten. Wat de rest betreft, en we hadden ook niets anders verwacht, is de uitvoering en afwerking voorbeeldig en de perfectie nabij. Gevoelens Op de baan komt deze RS4 over als een “brave jongen”, zijn prestaties zijn verbluffend en de sonoriteit verleidelijk. In geen enkel geval is hij gevaarlijk of verrast hij, dank zij de doeltreffende Quattro transmissie. Wat wel spijtig is, is het feit dat deze technologie ietwat van het rijplezier wegneemt, een stijl dat we liever wat “viriel” hadden gehad. De RS4 vreet werkelijk de kilometers, en ook wel wat brandstof, met een verbruik dat kan oplopen tot 20 liter voor 100 km, maar daarbuiten is hij een verbluffende auto. Aan zijn exclusiviteit hangt echter wel het nodige prijskaartje, 77 000 € voor de Avant, en 87 000 € voor de cabrio versie. Daar komt bij dat de dikke optie catalogus ook bezocht moet worden, om er een complete en goed uitgeruste auto van te kunnen maken.