De cilinderwedloop is gestopt. Het volstaat om je oor even te luister te leggen bij de motorenbouwers om vast te stellen dat motoren met kleinere cilinderinhouden, minder cilinders, drukvoeding en directe injectie de toekomst zijn. Rechtstreeks gevolg voor de Audi S8: de V10 ruimt plaats voor een V8. Met dezelfde panache?
Klein maar dapper
De 5.2 V10 behoort tot het verleden. Audi schakelt over op de 4.0 V8, maar dan met turbolader. En dat verandert alles. Het vermogen klmpt van 450 tot 520 pk en het koppel bereikt 650 Nm vanad 1.700 tr/min, wat constant blijft tot 5.500 tr/min. Met andere woorden: de motor mag dan wel kleiner zijn, dat gaat niet ten koste van de eeuwige vermogenswedloop.
De motor heet simpelweg 4.0 TFSI zet overtuigende cijfers neer tegen de chrono, zoals 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden. De begrensde topsnelheid van 250 km/u bereiken is niet meer dan een formaliteit.
Kleiner om minder te verbruiken
Het doel om het verbruik en de uitstoot te verlagen zette de ingenieurs aan om de V10 te laten vallen. De V8 zet betere en, voor een motor met meer dan 500 pk, verbazingwekkende prestaties neer: gemiddeld verbruikt hij maar 10,2 l/100 km, een verbetering van ongeveer 3 liter tegenover de oude motor. Een opmerkelijk cijfer dat gehaald wordt dankzij de achtversnellingsbak, het start-stopsysteem en een intelligent cilindermanagement. Dat systeem schakelt vier van de acht cilinders uit als de volledige artillerie niet echt nodig is.
Muziekliefhebbers mogen gerust zijn. Audi rust de S8 uit met een actief geluidscontrolesystem dat alle parasietgeluiden wegwerkt zodat je alleen nog het geroffel van de V8 hoort.
Pneumatische ophanging
De adaptieve schokdemping past voortdurende de schokdempers aan en maakt het mogelijk om het koetswerk op drie hoogtes in te stellen. Het onderstel beschikt over Quattro-vierwielaandrijving met een centraal differentieel en een differentieel achteraan dat het motorkoppel verdeelt tussen de achterwielen. Je krijgt er hoofdpijn van? Neem een aspirini, want we gaan nog even door! Ook de besturing is variabel, zowel de ontdubbeling als bekrachtiging variëren in functie van de snelheid.
MMI en co
In Audi-jargon staat MMI voor het infotainmentsysteem dat de navigatie, het geluid en al de rest omvat. Het systeem in de S8 krijgt een harde schijf met 20 GB en presenteert alle gegevens op een scherm van 8 duim. Ook Bluetooth- en internetverbindingen zijn aanwezig, net als een stereo van Bose. Mag het nog meer zijn? Op de optielijst staat een installatie van Bang & Olufsen, verbluffend en wellicht ook heel duur.