Stijl De suggestieve lijnen van de vorige TT waren hét pluspunt van de auto. Deze nieuwe versie laat deze zachtjes ontwikkelen, iets hoekiger, maar met een dreigende boeg en een versterkte dynamische lijn. Nog altijd even verleidelijk, de TT is gerijpt en wordt hierdoor minder mollig. Good job… Motor Twee motors zijn, momenteel, beschikbaar : de bekende en beroemde 2.0 TFSI en de V6 van 3.2 l. Deze laatste werd voorzien in ons exemplaar. Met 250 pk aan 6.300 rpm, ontwikkelt hij een even interessant koppel van 320 Nm tussen 2.500 en 3.000 rpm. Op ons model werd hij gekoppeld aan een S tronic doos, de vroegere genoemde DSG. Veel ronder dan nerveuzer, bewijst deze motor vooral een werkelijke beschikbaarheid bij laag regime. Voorzien van een rechter pedaal die oprecht antwoord, hij vertoont zich hartstochtelijk bij de minste druk op het gaspedaal, maar ontgoochelt wanneer men hem te ver induwt. Hij heeft de razernij niet van een Porsche motor, noch het karakter van een BMW, maar verleidt echter wel door de rondheid tussen de schakelingen. Te gebruiken tussen 2.500 en 4.000 rpm. Voor een sportieve auto hoopte men op een uitgesproken karakter… Rest een zeer goede bewerkte akoestiek, doof en diep bij lage snelheid, met meer en meer metalen nadrukken in de loop van de versnellingen. De DSG doos, sorry, sorry, de S Tronic, is nog altijd even vlug en zacht bij elke schakeling. Een puur plezier bij manuele besturing ! Daarentegen, ontgoochelt het beheer van de automaat, met een tekort aan scherpzinnigheid en met overdreven terugschakelingen. Wat betreft de sport mode en indien hij goed terugschakelt bij het remmen, vertoont hij zich te sportief en belemmert hij elke zachtheid in de vooruitgang. Men kan zich evenwel richten tot de paletten achter het stuur, die automatisch bediend worden met de S Tronic doos… Of zich tevreden stellen met de manuele doos. Weggedrag Vergeet alles wat u tot nu toe gelezen, gehoord of bemerkt heeft betreffende de vorige TT, de nieuwe staat erop om op dit gebied de zaken op een rijtje te zetten! De vering is het doelwit van alle aandacht, met nu een voorbeeldige raamwerkondersteuning en een opmerkelijke filtratie van de oneffenheden van de weg. De sport mode verstevigt nog meer de ophanging om het dynamisme te beklemtonen… zeker op gladde wegen ! De motoriek stelt natuurlijk geen enkel probleem dankzij een quattro aandrijving, die, indien hij toch het voorstel bevoorrecht, toch tot 50 % meer koppel naar de achterwielen stuurt. De stuurbekrachtiging is nauwkeurig en lineair, en de wagen blijft veilig in elke omstandigheid. Maar de V6 is geen lichte motor en zijn massa brengt schade aan de levendigheid van het geheel. Geen twijfel mogelijk dat de TT, voorzien van de lichte 2.0 TFSI, scherper zou zijn. Ter vergelijking, de V6 vraagt ernaar om zich in de bochten met meer overtuiging in te schrijven. Comfort Zoals reeds gezegd, werden de filtraties héél wat verbeterd en indien dit zich laat voelen qua wegligging, laat zich dit eveneens voelen in het comfort. Ondanks de 19-duimse velgen, slorpte onze TT V6 Roadster alle oneffenheden van het wegdek zonder deze door te spelen in de rug van de inzittenden. De geluiddemping is uitstekend, de gevoerde motorkap beschermt heel goed de luchtgeluiden. Enkel de V6 laat zich horen bij acceleraties. De leefbaarheid binnenin is correct en de voorzetels ondersteunen perfect het lichaam. De rijhouding is uitstekend en zou moeten passen voor elke lichaamsbouw. De ergonomie is typisch Audi, en alles is er duidelijk, leesbaar, van kwaliteit en gemakkelijk te gebruiken. Het afwerkingniveau van Audi is voorbeeldig ! Uiteindelijk, indien de koffer redelijk ruim is voor zijn categorie, moet men niet teveel rekenen op opbergruimtes. Tarieven en uitrustingen Voor een basisprijs van 46.360 €, heeft de koper recht op een sportief koetswerk samen met de 17-duimse metalen velgen, de lederen-Alcantara binnenbekleding, de elektronische airconditioning, de xenon koplampen, de radio CD, de frontale en zijdelingse airbags,… Overmatig ? Tja, jammer dat de licht- en regensensoren als opties beschouwd worden, alsook de bediening aan het stuur en de snelheidsregelaar. Andere beschikbare opties : de traditionele metalen tinten aan 726 €, het uitstekende navigatiesysteem GPS Plus met radio, de CD lader en de negen luidsprekers aan 3.642 €, de voortreffelijke Magnetic Ride veringen (die de hardheid bepalen volgens de wegcondities) aan 1.452 €, de 19-duimse velgen aan 2.044,90 €,… De dichtst bij gelegen rivaal is zonder twijfel de Alfa Spider, eveneens voorzien van een V6 van 3.2 l en van een integrale aandrijving. Deze is beschikbaar mits 42.350 €. De andere concurrenten zijn : BMW Z4 3.0si (265 pk – 43.200 €), Chrysler Crossfire Roadster (215 pk – 35.900 €), Mercedes SLK 350 (272 pk – 48.521 €), Nissan 350Z Roadster (300 pk – 45.400 €) en Porsche Boxster (245 pk – 47.069 €). En wat betreft het verbruik, en om qua budget af te sluiten, draait hij rond de 14 liters, een redelijk cijfer die, opgepast, nog kan oplopen ! Besluit De TT, die nog altijd aangenaam te bekijken is, is gerijpt tot een overtuigende wagen op de baan. Voorzien van een onverbiddelijk voorstel, hij betovert door zijn weggedrag ! Blijft de vraag qua belangstelling van deze V6 versie tegenover de 2.0 TFSI die al héél aangenaam is. Het fantastische geluid van de V6 en de quattro aandrijving rechtvaardigen maar moeilijk het verschil van bijna 10.000 € in prijs. Maar ja, ziehier een wagen die even aangenaam te bekijken als te berijden is !