Terwijl veel SUV’s de regels van de downsizing toepassen door hun afmetingen te beperken, zijn er nog altijd modellen die er graag mee uitpakken. Ook die worden alsmaar zuiniger, dankzij versies met een spaarzame dieselmotor of een hybride aandrijving.

Het gaat hier niet om SUV’s maar om echte terreinwagens die bij wijze van spreken tot in de bomen kunnen klimmen. Ze zijn bestemd om de moeilijkste omstandigheden te doorstaan, maar getuigen niet echt van een groot raffinement. Auto’s als de Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender, Jeep Wrangler en Mitsubishi Pajero zijn robuuste werkpaarden ontworpen voor de meest onherbergzame wegen, geen SUV’s om mee te pronken in de winkelstraten.

Mastodonten

Ze zijn log, tellen meestal zeven zitplaatsen en hebben minimaal een drielitermotor onder kap. Een goed voorbeeld is de Audi Q7, die zowel heel gulzig (met de extreme V12 TDI) als heel zuinig (met de V6 TDI) kan zijn. Concerngenoot Volkswagen antwoordt met de nieuwe Touareg, die de verdienste heeft dat hij een streng dieet volgde en beschikbaar is als hybride of BlueMotion.

De Lexus RX 450h is alleen verkrijgbaar als hybride. Onder de motorkap vind je een benzinemotor die geholpen wordt door een elektrische motor, wat verrassende resultaten aan de pomp en een aangenaam rijgedrag oplevert.

Wat BMW en Mercedes voorstellen, grenst aan de decadentie. Bij eerstgenoemde vinden we de sportief gelijnde X5 en X6, die verkrijgbaar zijn in een M-variant met waanzinnig veel pk’s en verbluffende prestaties. Politiek helemaal onverantwoord. De Mercedes GL vormt door zijn buitensporige afmetingen nog altijd een klasse apart en beschikt over puike terreinkwaliteiten. De ML is redelijker, maar nadert het einde van zijn levenscyclus.

Klassiekers

Jeep en Land Rover hebben van 4x4-rijden een levenskunst gemaakt. Tussen de Cherokee en Grand Cherokee (Belgische première) van de eerste en de Range Rover Sport en Range Rover van de tweede vind je zeker jouw gading. Ze zijn in staat om zorgeloos kilometers te malen op het (min of meer) gladde asfalt van de autosnelwegen en zijn tegelijk heel capabel naast de gewone wegen.

Aziatisch

Kia en Hyundai hebben zich een reputatie aangemeten op het vlak van SUV’s. De modellen zijn eerder ontworpen als gezinswagens dan om het avontuur op te zoeken, maar hun zeven zitplaatsen, vrijgevige garantie en sobere en soepele diesels overtuigen. De Sorento is een zeer homogene auto, terwijl de Santa Fé ondanks zijn gedateerde afwerking kan bekoren dankzij de prijs-ruimteverhouding.

Nissan bouwde de Murano om tot een diesel en voorziet de Navara van een 3.0 V6 diesel, krachtig en fluweelzacht.

4x4-piste

Net als de vorige jaren kun je de capaciteiten van de 4x4’s tijdens het salon uitproberen op de off-roadpiste voor paleis 11. Zo’n testrit is gratis, het volstaat om je in te schrijven bij één van de deelnemende merken.