Het goede seizoen om met de haren in de wind te rijden is zeker nog niet aangebroken, maar dat houdt ons niet tegen om even weg te dromen. Een knappe roadster is het beste wapen tegen de verveling. Dit type auto wordt ontworpen om maximaal twee personen puur rijplezier te bieden en maakt van sportiviteit een levensstijl.

Enkele afwezigen

Ooit was een roadster typisch Brits, vandaag spelen de Duitsers de hoofdrol in dit segment. De nationaliteit is veranderd, maar het concept bleef hetzelfde: een lange motorkap, een krachtige motor, in de meeste gevallen achterwielaandrijving, twee zitplaatsen en jeugdig rijplezier.

De inzittenden konden zich vroeger alleen met een stoffen kap beschermen tegen de natuurelementen, maar in 1996 herintroduceerde de Mercedes SLK het stalen plooidak. Een briljant ‒ zij het niet helemaal nieuw ‒ idee dat de Duitse sportwagen omtoverde in een bestseller. De SLK is helaas afwezig op het salon en daar is een goede reden voor: op het salon van Detroit werd zonet de gloednieuwe derde generatie voorgesteld. Onder de andere afwezigen zien we de Audi TT en de Porsche Boxster.

Zeg niet M

De BMW Z4, die bij de modelwissel zijn stoffen dak inruilde voor een hard exemplaar, tekent daarentegen wel present. De nieuwste variant in het gamma werd sDrive35is gedoopt, een naam die misschien gewoontjes klinkt maar de auto had net zo goed Z4 M kunnen heten.

Onder de motorkap werd de bekende 3.0 zescilinder-in-lijn benzinemotor opgevoerd tot 341 pk. De prestaties zijn navenant: hij spurt van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. Met een basisprijs van 58.450 euro mag het duidelijk zijn dat de Z4 sDrive35is geen koopje is. Nog een punt van kritiek: de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling presteert uitstekend, maar er is geen handgeschakelde bak als alternatief.

Onderaan de ladder

Roadsters zijn niet voorbehouden aan de elite. Mazda bewijst dat met de MX-5, al meer dan twintig jaar een groot succesnummer. Achterwielaandrijving, een 1.8 of 2.0 benzinemotor, een stoffen of stalen dak, een uitdagende lijn: dat zijn de voornaamste ingrediënten. Geen franjes, geen onnodige gadgets, maar alleen een dialoog tussen jouw stuurmanskunsten en de mechaniek. Het concept blijft bekoren.

Nog altijd wat te duur? Dan heeft Renault de oplossing: de nieuwe Wind. Dit model is gebaseerd op de Twingo en neemt twee benzinemotoren over van het stadsautootje. Het onderstel werd tot in de puntjes verzorgd (vooral in de 1.6) en de Wind presteert uitstekend. Het rijplezier is dus van de partij, maar we betreuren de ietwat goedkope afwerking, de nadrukkelijk aanwezige turbulenties en de vrij hoge prijs.