François Piette

18 JUN 2011

Belcar : Winst voor Goossens en Soulet


Maxime Soulet en Marc Goossens (Porsche Prospeed Competition) kozen in de derde wedstrijd van het Belcar Endurance Championship tot tweemaal toe op het juiste ogenblik voor slicks en dat loonde. De leiders in het kampioenschap wonnen immers de wedstrijd en gezien de pech van de directe concurrenten, doen zij een uitermate goede zaak in het kampioenschap. 

De race zelf was er één om in te kaderen, met Mercedes, Ferrari, BMW en Porsche die de leiding van de race in handen hadden, terwijl de beslissing op enkele minuten van het einde viel. De 24 Uur van Spa over goed zes weken kondigen zich dus bijzonder goed aan…

De regenbuien vielen net voor, halverwege en bij de finish van de race en dat was zonder meer de bepalende factor in de derde manche van het Belcar Endurance Championship.

Op een natte, maar al opdrogende piste startten vier rijders op slicks, met name Mike Hezemans (Mercedes SLS MS), Marc Goossens (Porsche Prospeed, 7e), Frank Thiers (Ferrari) en Tom Langeberg (Chrysler Viper). Het was een gedurfde keuze, die enige rijvaardigheid vergde, maar die loonde. Al na vier ronden kwam Marc Goossens als leider door, voor de Mercedes van Hezemans. Al de andere rijders moesten al heel vlug meer dan een handvol seconden toegeven en binnenkomen voor slicks.

Voor de Barwell Aston van Van Hooydonk-Verbergt verliep de start nog dramatischer: “Anthony Kumpen heeft ons wielpistool aangereden toen hij wegreed na zijn bandenwissel en tevens een darm meegenomen die onze benzinetoren bijna omver trok. We hebben een drama maar net kunnen vermijden”, aldus Tim Verbergt, die bijna drie minuten verloor en uiteindelijk als achtste over de finish kwam, vier plaatsen beter dan de andere Aston, het exemplaar van GPR met Moser-Schmetz achter het stuur.

In de box van WRT ging het al niet beter: de Audi van Maassen en Longin lag knap derde, maar na een uur bleef de versnellingsbak in vijfde steken en hun zegekansen waren ook weg. Ook François Verbist en Enzo Ide kenden pech: “Na goed 40 minuten kreeg ik een leegloper”, vertelde de zoon van de preparateur. “Enzo is vervolgens op slicks vertrokken en een half uur later regende het opnieuw. We hebben dus een stop extra moeten inlassen en dat maakte dat we uiteindelijk vijfde werden.”

Vooraan leek de Porsche 911 GT3-R van Prospeed Competiton op weg naar een tweede succes, want de “gentlemen drivers” Marius Ritskes en Van Oranje Nassau die Mike Hezemans aflosten, kregen een “Drive Through” (ze werden uiteindelijk 6de), maar dat was buiten de Limburgse waard van KRK gerekend. De Mercedes van KRK met Koen Wauters achter het stuur, maakte in de regen een indrukwekkende remonte en hij reed op een uur van het einde naar de leiding. Ook Verbist en Kox leken in de regen hun ding te vinden. Maar nog was de race niet over, want de vreugde in de box van KRK was van korte duur. Twintig minuten nadat de Mercedes de leiding over nam, viel de wagen zonder benzine en werd terug naar de pitlane gesleept. Kumpen en Wauters werden uiteindelijk 11de.

Er bleven 40 minuten over en aan kop vonden we de Vita4One Racing Ferrari van Nico Verdonck, Frank Kechele en Michael Bartels, die echter het ritme van de BMW Z4 van Den Boer-Knap en de Prospeed Porsche van Goossens-Soulet niet aankon. “In de regen hadden we niet de goede set-up”, aldus Nico Verdonck.

Bij ProSpeed Competition was het tijd voor een tweede gok en Marc Goossens stuurde zijn teamgenoot Maxime Soulet op een opdrogende piste met slicks weg voor de laatste ronden van de race. “Het was echter nog nat en ik moet zeggen dat ik Marc even verwenst heb”, lacht Maxime op het podium. “Maar na twee ronden ging het beter en beter en op negen minuten van het einde reed ik naar de leiding. De zege was dus de onze en uiteraard doen we een goede zaak in het kampioenschap.” De beide DB Motorsport BMW Z4 van Den Boer-Knap en Catsburg-Kolen vervolledigden het podium voor de Vita4One Ferrari en de resterende WRT Audi.

In GT Open wonnen Wim Lumbeek en Tom Langeberg makkelijk, ondanks een drive through omdat ze hun banden op de startgrid te laat wisselden. De Chrysler Viper GTS-R won voor de leiders in het kampioenschap, vader en zoon Derdaele in de Porsche 911 van Belgium Racing en de Omnilevel Porsche 911 van Maarten Makelberge en Lars Kern.

In GT3B kende de Lamborghini van Lagrange-De Laet een bang moment met een brand in een overvolle pitlane en ging de zege naar de Ferrari 430 van de broers Thiers, die voor hun gewaagde keuze voor slicks beloond werden.

Klassement: 1. Goossens-Soulet (Porsche 911 GT3-R), 2. Den Boer-Knap (NL/BMW Z4) op 1.01.464, 3. Catsburg-Kolen (NL/BMW Z4) op 1.17.340, 4. Bartels-Kechele-Verdonck (Dui-Dui-Bel/Ferrari 458 Italia) op 1.24.493, 5. Verbist-Ide (Audi R8 LMS) op 1t, 6. Hezemans-Van Oranje-Ritske (NL/Mercedes SLS) op 1t, 7. Hommerson-Machiels (NL-Bel/Ferrari 458 Italia) op 2t, 8. Van Hooydonk-Verbergt (Aston Martin DBRS9) op 2t, 9. Langeberg-Lumbeek (Chrysler Viper) op 2t (1ste GT Open), 10. Vanthoor-Kris Wauters (Mercedes SLS) op 2t, 15. Thiers-Thiers (Ferrari 430) op 5t (1ste GT3B)

Stand in het kampioenschap: 1. Soulet-Goossens 57 punten, 2. Van Hooydonk-Verbergt 34, 3. Maassen-Longin 32, 4. Verbist-Ide en Kumpen-Wauters 25, 5. Moser-Schmetz 24.
 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ