Bentley heeft op het salon van New York de cabrio versie van de Continental. Uiteraard is deze Continental GTC een uitzonderlijke auto bij het aanzien van zijn voorkomen en prestaties. Hij kan trouwens meer dan 300 km/u aan. Een nieuw meesterwerk van de Belg Dirk van Braeckel, Directeur Design bij Bentley Motors.
Pijlsnel
Net zoals de Continental werd het design beïnvloed door de aërodynamische eisen om snelheden van om en bij de 320 km/u aan te kunnen. Dit heeft trouwens ettelijke uren in de windtunnel gekost. Net zoals de coupé en de vierdeurs bezit deze cabrio de nodige aërodynamische elementen om de wegligging en neerwaartse druk bij hoge snelheid gunstig te beïnvloeden.
Snel
We hadden het al gezien, de Continental GTC is in staat om opmerkelijke snelheden te behalen voor een cabrio met vier plaatsen. Deze Bentley is uitgerust met de 6.0 liter biturbo W12. Die is goed voor 522 pk (411 kW) en een koppel van 650 Nm, beschikbaar tussen 1600 en 6000 tr/min. Deze combinatie laat de GTC toe om van 0 tot 100 km/u te geraken in 5.1 seconden, en een topsnelheid van 312 km/u. De Continental GTC neemt ook het efficiënte remsysteem van de Continental GT over. Nooit eerder werd een auto gecommercialiseerd met remschijven van 405 mm, zoals die van de Continental GT.
Integraal
De Continental GT zet al zijn vermogen over op de vier wielen, dankzij een gesofistikeerde transmissie. Met behulp van een Torsen Interpoint differentieel wordt het vermogen netjes over alle wielen verdeeld. Wanneer dit systeem merkt dat een of ander wiel doorslipt, wordt het vermogen overgezet op de wielen waar dit niet het geval is.
Automaat
Het vermogen en het koppel van de Continental GTC worden in bedwang gehouden door een high-tech automatische versnellingsbak van ZF. Hij kan gebruikt worden als vol automatische versnellingsbak, of handmatig geschakeld worden, uiteraard zonder ontkoppelingspedaal. Dit kan gebeuren met behulp van de versnellingspook, of met de shift-paddles aan het stuur.
Pneumatisch
De ophanging van deze cabrio is bijna dezelfde als die van de Continental GT. Bijna, want door het plaatsgebrek hebben ze de module van de pneumatische ophanging zowat 21 centimeter lager geplaatst dan in de coupé versie. Met het oog op de juiste gewichtsverdeling kreeg de GTC versie een aangepaste hydraulische sturing en veren. Met deze pneumatische ophanging kand de bestuurder kiezen uit 4 ingestelde standen. Dit gaat van een comfort stand, tot uiteraard een sport stand, hoe kon het ook anders. Bij snelheden van meer dan 245 km/u verlaagt de ophanging automatische de GTC om de best mogelijke wegligging en neerwaartse druk te verkrijgen.
Hetzelfde
Een van de uitdagingen voor de ingenieurs was om een cabrio te bouwen die zich gedraagt zoals de coupé waarop hij is gebaseerd. Om de onaangename parasieten, eigen aan een cabrio, tegen te gaan werd de GTC op de nodige plaatsen aangepast en versterkt. Trillingen en vibratie werden ook weggewerkt om van deze cabrio een waardige Bentley te maken. Ze zijn er in geslaagd om dit allemaal klaar te spelen zonder een al te grote toename aan gewicht, 110 kg meer dan de Continental GT, voor een totaal van 2495 kg.
Dak
De Continental GTC beschikt over een stoffen dak, met drie lagen en zeven beugels. Bentley laat weten dat gebruik gemaakt werd van de meest efficiënte materialen op het gebied van geluidswering. Voor de binnenkant werd gebruik gemaakt van kwaliteitstof dat aan de gewone Bentley uitvoeringen doet denken. De electro-hydraulishe bediening van het dak kan gebruikt worden tot een snelheid van 30 km/u, het dak openen of sluiten gebeurt in 25 seconden.
Rolbeugels
Het dak is ook voorzien van een glazen achterruit, met ontdooiing en verlichting. Wat de veiligheid betreft is de GTC uitgerust met een systeem dat kan nagaan dat de auto over de kop zal gaan. In dat geval klappen er in geen tijd twee rolbeugels uit, die moeten instaan om zowel de passagiers vooraan als achteraan te beschermen.
Artisanaal
Uiteraard werd deze auto gebouwd met de nodige zorg, en werd gebruikt gemaakt van de beste materialen. Leer en hout maken dus integraal deel uit van het interieur van deze Continental GTC. Ook al blijft de inbreng van artisanale medewerkers belangrijk, wijst Bentley erop dat, waar nodig, gebruik gemaakt werd van de meest moderne technieken. Zo werd het bijvoorbeeld mogelijk om de houten inlegstukjes een vorm te geven die in het verleden niet mogelijk waren. De luxe die aan boord terug te vinden is gaat ook gepaard met technologische elementen. Het gaat hier om allerlei systemen die het rijden en comfort te verbeteren met bijvoorbeeld een gesofistikeerde climatisatie, sleutelvrij starten, Bluetooth, DVD navigatie en multimedia toepassingen. Ook niet te vergeten zijn de personalisatie mogelijkheden en programma’s.
Mooie lijn
Tot slot, hadden we dit hoofdstuk niet kunnen afsluiten zonder terug te komen op het talent van Dirk van Braeckel. Hij geeft aan dat “de sportieve allure van de Continental GTC exclusief is, een toch heel want anders is dan de Continental GT, met een compact dak en langer achtersteven”. De Continental GTC 2+2 moet zowel robuust als elegant overkomen, en zijn. Net zoals de andere modellen van het Continental gamma slaagt deze GTC er in om de verjonging van Bentley door te voeren zonder de essentiële waarden te verwaarlozen. Afspraak bij de dealer vanaf het eind van dit jaar.

Bron : Bentley