Italië was in de jaren ‘60 van de vorige eeuw het Walhalla voor autoliefhebbers, met naast een aantal grote namen die we vandaag nog kennen, ook schitterende bolides van merken die enkel de specialisten zich nog herinneren. Bizzarrini bijvoorbeeld. Het merk verdween in 1969, maar werd terug opgevist door een Britse investeringsgroep, die vorig jaar een remake uitbracht van de bekendste auto van het merk, de 5300 GT. Daarvan worden er 24 gebouwd, maar ondertussen stelt Bizzarrini ook een volledig nieuw model voor.

Giotto, als eerbetoon aan de oprichter

De nieuwe creatie van Bizzarrini krijgt de naam ‘Giotto’, de voornaam van de merkstichter. Die verdiende zijn sporen onder andere bij Alfa Romeo, Ferrari, ATS (een merk waar een aantal misnoegde ex-Ferrari ingenieurs samenwerkten) en Lamborghini, maar startte in 1964 zijn eigen merk. De Bizzarrini Giotto is een rasechte supercar, met een atmosferische V12 en een achtbak met dubbele koppeling. De makers zeggen vol trots dat ze voor de motor inspiratie zochten in het verleden, met name bij de V12 die Bizzarrini destijds ontwierp voor het eerste model van Lamborghini. Of het echt gaat om een blok van het merk uit Sant’Agata Bolognese, dat komen we waarschijnlijk later te weten, wanneer de volledige technische specificaties vrijgegeven worden.

Voor het design zorgden niemand minder dan Giorgetto Giugiaro en zijn zoon Fabrizio. De beroemde Italiaanse designer werkte 60 jaar geleden al aan de Bizzarrini 5300 GT, toen hij actief was bij Bertone. Het koetswerk dat vader en zoon tekenden, zal opgetrokken worden uit koolstofvezel, zowel wat het koetswerk als de structuur betreft.

Nog niet voor meteen...

Er zijn nog veel onbekende elementen in het verhaal van de Giotto, maar die wil het merk later dit jaar stukje bij beetje bekendmaken om dan in 2024 te starten met het testwerk van het nieuwe model. De werkelijke commercialisering zal dus eerder voor halverwege het decennium zijn, al kan er tegen dan natuurlijk nog veel gebeuren...


?