François Piette

10 DEC 2010

BMW 1‑Reeks M Coupé: bodybuilding

Aan de vermogenswedloop tussen de Duitse constructeurs zal nog niet meteen een einde komen. Goed drie weken geleden stelden we jullie een wilde versie van de Audi A3 voor: de RS3 Sportback. Vandaag gooit BMW de knuppel in het hoenderhok met de 1-Reeks M Coupé, met precies hetzelfde vermogen: 340 pk. We werpen een blik op deze Beier met een hoekje af.

Bodybuilding

Het minste wat je kunt zeggen is dat de Coupé dat meervermogen ook aan de buitenzijde laat zien. Bredere voorvleugels, dreigende bumpers, vier uitlaten en 19-duimsvelgen met laagprofielbanden: de 1-Reeks krijgt een oorlogstooi. Qua kleur is er keuze tussen traditioneel of flashy: zwart, wit en oranje. Let’s go disco! Binnenin vinden we leder en Alcantara met oranje stiksels, M-logo’s en zetels met uitstekende zijsteun.

Het hart

Audi gaat in de RS3 voor een 2,5-liter vijfcilinder met 340 pk en 450 Nm. BMW stelt daar een 3-liter zescilinder-in-lijn met… 340 pk en 450 Nm tegenover. Net hetzelfde dus, maar het motorgeluid zal sterk verschillen: diepe en grollende rock-‘n-roll voor de Audi tegenover wilde Valkyre-geluiden voor de BMW.

BMW is wel licht in het voordeel qua koppel dankzij de overboostfunctie: 500 Nm. En de prestaties? In 4,9 seconden spurt de BMW van 0 naar 100 km/u (0,3 seconden meer dan de RS3) en de kaap van 200 km/u wordt al na 17,3 seconden gerond.

In tegenstelling tot de RS3, die alleen met een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen verkrijgbaar is, doet BMW nog altijd een beroep op de goede oude manuele bak met zes verhoudingen. Liefhebbers van het linkerpedaal weten wat te kiezen.

Licht

In tegenstelling tot de vierwielaangedreven Audi, houdt BMW het bij een lichte en pure aandrijving op de achterwielen. Het onderstel werd op verscheidene vlakken verbeterd en is lager, lichter en stijver. Verder zien we nog een mechanisch sperdifferentieel (erg goed idee), composietremmen en een antislipregeling met een tolerantere M-modus.

Met deze 1-Reeks M Coupé keert BMW terug naar de kleine, lichte en krachtige sportauto’s, aangedreven door een zescilinder-in-lijn, de specialiteit van het huis. Toegegeven, het lijkt alsof hij aan de anabolen heeft gezeten (dat was bij de eerste M3’s niet anders) en de motor wordt geholpen door twee turbo’s, maar dat staat de sensaties niet in de weg. Met een prijskaartje van net iets meer dan 50.000 euro is de 1-Reeks M Coupé een uitstekend toegangsticket voor de wereld van de supersportievelingen.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie