Dat kan ik je bevestigen. Tijdens de testweek moest het dak maar één keer dicht blijven, die ochtend toen de regen met bakken uit de hemel viel. Voor de rest kon ik met geopend dak rijden. Telkens met veel plezier, onder een loden hemel met een regenboog door de lage zon, ’s nachts op het platteland verlicht door de volle maan of overdag onder een blauwe, winterse hemel.

De huidige cabriolets laten het allemaal toe. Gesloten ruiten, de klimaatregeling aan, de zetels lekker verwarmd en daarachter een windscherm, een windwerend vest en een pet: meer is er niet nodig om volop van de openlucht te genieten. Je zult het zien, de gelegenheden om van een cabriolet te genieten zijn er het hele jaar door. Mopperaars zullen je een opschepper vinden, maar ze weten niet wat ze missen. Ze hebben het wellicht nooit geprobeerd.

In openlucht

De weg vliegt op een andere manier voorbij, gedaan met geeuwen of strijden tegen de verveling of de slaap. Elke kilometer telt en de bestuurder van een cabrio proeft van de pleziertjes die motorrijders ervaren: je niet opgesloten voelen in een doos, naar de hemel kunnen kijken, het landschap omhelzen, de variaties in de atmosfeer voelen, de geuren en de luchtdichtheid waarnemen en door de druppels rijden naargelang de intensiteit van de neerslag.
In een cabrio rijden (niet: er een bezitten) vraagt een beetje inspanning en kleine ongemakken, maar brengt dezelfde voldoening als een winterwandeling aan de Noordzee of in het platteland. Ervaringen gemengd met voldoening. Na de rit smaakt een warme chocolademelk aan de openhaard des te beter. Kortom, eenvoudige geneugten, terug naar de roots van de auto.

Bescheidenheid

De BMW 118d Cabrio is perfect geschikt. Hij vervoert zonder problemen vier volwassenen en heeft troeven te over: een stoffen dak (voor mij heeft een echte cabriolet een stoffen dak en geen platen die samenplooien  als een accordeon, punt uit), de voorruit die niet te steil over het hoofd helt, de compacte en geslaagde lijn met een koffer die evenwichtig oogt in vergelijking met een Golf of A3 bijvoorbeeld, …

Om te proeven van het openluchtplezier opent het dak in 22 seconden. Vrij lang, maar het systeem werkt al rijdend tot 50 km/u. De koffer verliest 45 liter capaciteit in geopende toestand en gaat van 305 naar 260 liter. Het optionele windscherm (325 euro) neemt de achterste plaatsen in maar laat toe om in alle seizoenen open te rijden. De 2.0 dieselmotor ontwikkelt 136 pk en geniet van BMW’s vooruitgang qua verbruik. Deze viercilinder drinkt gemiddeld 4,8 l/100 km en stoot 127 g CO2/km uit.

Intens plezier

Met een gewicht van 1.560 kg moet je niet dromen van de prestaties van een 135i. De 118d reageert voldoende alert om niet ongelukkig te worden, maar om redelijk te hernemen mag je niet twijfelen om te schakelen. Maar – nog een voordeel van open rijden – absolute prestaties zijn geen noodzaak.

Het plezier ligt elders, namelijk de tijd nemen om te genieten van de openlucht, en hiervoor volstaat de meest bescheiden motor ruimschoots. Het onderstel is perfect in evenwicht dankzij de 50/50-verdeling van het gewicht over de assen. Het overtuigt en is leuk om te besturen. Soms hadden we wat meer pk’s gewild onder de rechtervoet om optimaal te profiteren van het goede onderstel. Na enkele winterdagen in de 118d Cabrio kunnen we zonder twijfel stellen dat dit soort auto een intens plezier biedt en je hiervoor niet moet dromen van onbereikbare topmotoren.