De topmotor van de BMW 1-Reeks coupé en cabrio komt nog krachtiger uit de hoek. Toch zie je dat niet aan de technische fiche van de 135i. Vermogen en koppel blijven identiek, maar hij accelereert sneller en verbruikt minder, terwijl er vanaf nu ook een versnellingsbak met dubbele koppeling beschikbaar is.
Valvetronic
Dit systeem met veranderlijke inlaat regelt de lichthoogte van de kleppen en wordt nu ook op de schitterende 3-liter zescilinder-in-lijn gemonteerd. Die wordt beademd door twee in serie gemonteerde turbo’s en is ongelooflijk soepel. Het vermogen bleef met 306 pk bij 5.800 toeren identiek, maar het koppel van 400 Nm is nu van 1.200 tot 5.800 toeren beschikbaar. Optioneel kun je voor de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling kiezen die we eerder al op de M3, de Z4sDrive35i en, recenter, de 335i zagen.
De prestaties…
De 135i coupé spurt in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarom alleen al verdient hij de benaming M1. De cabrio heeft 0,3 seconden meer nodig. Kun je zoals mij geen afstand doen van de manuele versnellingsbak, bedenk dan dat je in het beste geval per schakelmanoeuvre een tiende van een seconde verliest. Aan jullie de keuze. Het verbruik zou tussen 8,5 en 8,6 l/100 km liggen.