Wanneer we zeggen dat het om een compacte cabriolet gaat, moeten we dit snel aanvullen door te zeggen dat deze BMW toch 4,43 meter is. Hij is dus groter dan zijn voorganger en dat zou allemaal de plaats achteraan ten goede komen… We zullen zien.
Met zijn gedrongen en geconcentreerde blik lijkt deze 2-Serie op het punt te staan om zijn prooi te bespringen. Het evenwichtige ontwerp ziet er veelbelovend uit en we hunkeren nu al naar een stevige dosis rijdynamiek. Hij ziet er dus geslaagd uit, ook met z’n dak ingeklapt. Goed om weten is dat het dak maar 20 seconden nodig heeft om in- of uitgevouwen te worden en dat hij dat kan aan een snelheid tot 50 km/u.
Welkom aan boord
Aan de binnenkant is de evolutie eerder beperkt. BMW serveert ons opnieuw haar bekende dashboard, maar wat gisteren nog als klassieker werd beschouwd, is vandaag verouderd. Het multimediascherm en een extra draaiknop kunnen de leeftijd van het dashboard niet verhullen. We hadden van de BMW-ingenieurs hier meer creativiteit verwacht, want dit is eigenlijk het minimum. Jammer.
Wat de extra ruimte die naar de achterste plaatsen zou gaan betreft, blijven we toch ook op onze honger. De zetels achteraan blijven voorbehouden voor jonge kinderen met korte benen die er geen graten in zien om naar achteren te klauteren, want met het dak dichtgeklapt is dat toch een moeilijke doorgang. De bestuurder en de passagier vooraan daarentegen baden in een zee van ruimte. Top! Ook de kofferruimte ging er op vooruit: die is 335 liter groot of met het dak ingevouwen 280 liter. Ruimschoots voldoende voor een romantisch weekend.
Motor
Onder de motorkap van onze testwagen vinden we een 2.0 viercilinder turbo met 184 pk. Die motor is een uiterste gewillige compagnon de route. Hij is altijd present en reageert monter, maar hoe flexibel hij ook is, hij biedt geen echte sportieve, dynamische rijsensaties. Hij heeft een ietwat kleurloos karakter en het geluid dat hij ten berde brengt, benadrukt dat alleen maar. Gelukkig is er de automatische 8-versnellingsbak: dat is een juweeltje dat snel en precies reageert en een waar genot om te gebruiken.
Tijdens onze ontspannen testrit blijkt dat onze 2 Reeks ook iets gulziger is dan aanvankelijk verwacht. Met zijn 8 l/100 km die we noteerden, doet hij niet zo heel veel beter dan de oude zescilinder zonder turbo. Terwijl je als bestuurder van het geluid van de zescilinder wel een glimlach tot achter je oren kreeg… Op papier zijn de verschillen wel groter: daar staat te lezen dat de nieuwe 2 Serie genoegen zou moeten nemen met 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 144 gr/km.
Wie het huidige BMW-aanbod bekijkt, die zal merken dat de Duitse fabrikant stilaan het geweer van schouder verandert: de kleinere modellen schakelen allemaal over op een aandrijving die de voorwielen bedient. Deze 2 Reeks is een van de laatste ‘kleinere’ wagens die zijn achterwielaandrijving behoudt. Het geluid dat de motor ten berde brengt, is dan misschien niet erg dynamisch, zijn achterwielaandrijving moet de bestuurder dan wel herinneren dat hij garant moet zitten voor het betere sportieve rijwerk… Euh, neen, toch niet. Laten we zeggen dat de filosofie toch ook enigszins is aangepast.
Een compacte wagen, achterwielaandrijving en 184 paarden onder je rechtervoet. Op papier is dit een veelbelovend recept. In de praktijk is de 220i Cabriolet vooral een wagen die wil reizen en zich richt op het comfort van zijn passagiers. Vanuit dat standpunt bekeken is de 2-Reeks een erg aangename rijgezel, die de oneffenheden en turbulenties onderweg uitstekend uitvlakt. Vanuit sportief standpunt is het beeld dubbel: de wagen is eenvoudig te besturen, gedwee ook, maar met een teveel aan onderstuur en een te zachte vering mist hij het strakke lijf om voor sportieve ritten te gaan. Tel daar een stuurinrichting die kunstmatig aanvoelt bij en je weet dat we niet langer het beeld van de gespierde rijkameraad kunnen onderschrijven.
Genieten van top tot teen
Hij blijft een erfgenaam van de sportieve compacte wagens, maar deze 220i wil je vooral een ontspannen rit bezorgen, haren in de wind en genieten van top tot teen. Daar zorgt het uitstekende windscherm voor wanneer het dak is neergeklapt. Wanneer je toch met dichtgevouwen dak rijdt, weet dan dat de geluidsisolatie top is en je op die manier van het schitterende multimediasysteem kunt genieten.
Prijs
BMW heeft nooit gelijk gestaan aan ‘goedkoop’. Deze cabriolet is beschikbaar in een 1.5 l driecilinder en een 2.0l viercilinder. De benzineversies van deze 2 Reeks (behalve de M235i) leveren tussen de 136 en de 245 pk. Het zal vooral met de benzinemotoren zijn, dat de meeste eigenaars hun cabriolet zullen bestellen. Degenen die toch veel kilometers zullen rijden, kunnen kiezen voor dieselmotoren met een vermogen van 163 en 190 pk.
Prijzen beginnen aan 33.000 euro, maar wie ‘m wil aankleden, zal na de optielijst te hebben geconsulteerd, behoorlijk in zijn geldbuidel moeten tasten. Ons testexemplaar was goed uitgerust (leder, GPS, houtinleg, automatische versnellingsbak,…) en kostte 46.000 euro. Slik!
Conclusie
Als een van de laatste compacte BMW’s met achterwielaandrijving zet deze 2 Reeks niet vol in op dynamiek. We hadden ons verwacht aan een kleine, sportieve auto die uitgebalanceerd garant zou staan voor de betere sportieve ritten, maar in de plaats daarvan vonden we een erg comfortabele en stille wagen die niet zo tuk is op sensaties. Dat neemt niet weg dat dit in de huidige verkeerssituatie een belangrijke evolutie is. Een trend ook die aansluit bij de wens voor iemand die een kleine cabrio wil voor een romantisch weekend in Knokke maar er toch dagelijks mee door het stadsverkeer moet. En vanuit die optiek bekeken, stelde hij niet teleur.