Ben je fan van de nieuwe 3-Serie maar vind je de sedan net niet handig genoeg? Vanaf september lanceert BMW de langverwachte breakversie Touring met een grotere wielbasis en meer kofferruimte dan zijn voorganger.

Het design van de nieuwe 3-Serie Touring is in ieder geval geen verrassing en een logisch vervolg op de berline. Tot aan de B-stijl zijn beide modellen identiek, maar de aflopende daklijn en de ver doorlopende zijruiten geven de populaire Touring-variant een eigen gezicht én extra praktische troeven.

Slimme koffer

BMW claimt zelfs de grootste kofferruimte van het segment: 495 liter of een fractie meer dan de Audi A4 Avant en de Mercedes C-Klasse break. De ontwerpers van de 3-Serie Touring schonken ook veel aandacht aan de moduleerbaarheid en de toegang tot de laadruimte. Zo leg je de achterbank in een handomdraai plat in een verhouding 40/20/40 om de ruimte te vergroten tot maximaal 1.500 liter.

Sta je met de handen vol boodschappen voor een gesloten koffer? Geen probleem: de klep opent standaard volledig elektrisch (met de afstandsbediening) en in optie zelfs als je jouw voet onder de achterbumper zwaait. De achterruit opent ook los van de klep, bijvoorbeeld om snel een kleine tas in de koffer te gooien. En wie zich waagt aan het zwaardere werk met aanhangwagens zal de elektrisch wegklapbare trekhaak op prijs stellen.

Welke kiezen?

Qua uitrusting en motoren sluit de Touring helemaal aan bij de sedan. Je hebt keuze tussen de Modern, Luxury en Sport Line, met elk hun eigen afwerking en invalshoek. In optie kun je ook een M-sportpakket bestellen. Bij de lancering staan drie bekende motoren op het programma: de 328i (245 pk), de 320d (184 pk) en de 330d (258 pk). Later dit jaar komen daar nog de 316d (116 pk), de 318d (143 pk) en de 320i (184 pk) bij.

De viercilinders worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat, die standaard is op de zescilindermodellen.