In 1936 presenteerde BMW de 328, een eenvoudige sportwagen met een klassiek voorkomen, maar verduiveld efficiënt. Hij bevatte alle elementen die de reputatie van het merk bepaalden in de periode na de oorlog: een goede gewichtsverdeling, een zescilinder-in-lijn en een ongekend rijplezier. Voor de elegantiewedstrijd van Villa d'Este presenteerde BMW een concept dat herinnert aan de 328 en toch futuristisch oogt.
Neoretro
Verwijzingen naar het verleden zijn er in overvloed. De ene al geslaagder dan de andere, weliswaar. Het begint met velgen waarvan het ontwerp herinnert aan de voorvader, maar onder handen genomen door enkele verwarde geesten. De lederen riemen in XXL-formaat zijn bijna een karikatuur.
De voorsteven bulkt van de agressiviteit. De dubbele verticale nieren herinneren aan het radiatorrooster van de eerste 328 en werden perfect ingepast. Zoals bij een BMW Z1 of een Triumph TR3 genieten de passagiers van een gevoel van vrijheid dankzij het open koetswerk ter hoogte van de ellebogen. De brede en lage achterkant roept direct sportieve gevoelens op. Deze roadster wordt aangedreven door een drieliter zescilinder-in-lijn, ook dat belooft sensaties.
Schitterende details
De 328 Hommage beschikt over enkele markante details, zoals de kleine voorruitjes die louter bedoeld zijn om een retrosfeer op te wekken. De instrumenten zijn heel volledig, met onder meer de temperatuur van de motor en het koelwater en een oliedrukmeter. Al die zaken worden tegenwoordig vergeten bij moderne auto's. Ook de zetels en de gordels baden in een vintagestijl. Minder nostalgisch zijn de twee iPhones die de rol van boordcomputer en gps vervullen.