Details herzien
Esthetisch en technisch is er niet echt een groot verschil tussen een klassieke 520d en deze 520d EfficientDynamics. De verschillen beperken zich tot enkele details zoals een langere brugverhouding (waardoor de motor minder toeren draait) en beter geprofileerde velgen. Het gebruikelijke liedje dus, met uiteraard een start-stopfunctie en een systeem om bewegingsenergie te recupereren.
Beperkt gamma
Liefhebbers van grote ruimtes of bestuurder die hun linkervoet graag laten rusten, moet we teleurstellen: BMW levert de 520d ED niet als Touring (break) of met een automatische versnellingsbak. Het wordt dus een handgeschakelde berline of … een traditionele 520d. Het goede nieuws is dat er voor de Belgische markt ook een fiscaal gunstige variant beschikbaar is met 163 in plaats van 184 paarden.
Presentatie
Eigenlijk onderscheidt niets deze EfficientDynamics-versie van een traditionele 520d. De 5-Serie is nog altijd de berline met massieve maar sportieve lijnen, een groot interieur en onberispelijke afwerking. We houden van de ergonomie, de knoppen die aangenaam in de hand vallen en de nieuwe iDrive-interface, maar zijn minder te vinden voor de ellenlange optielijst. Die is trouwens verduiveld verleidelijk, met onder meer leder, een ingebouwd navigatiesysteem, een antiverblindingsspiegel, parkeersensoren voor en achter, … Kortom, je zou bijna de hele lijst willen aankruisen.
Achter het stuur: tot de orde
In het begin moet je gewoon worden aan de koppeling, die heel lang is. Eens op de weg heeft de 520d ED geen ademtekort. De motor is zo soepel dat hij voortdurend onder 2.000 tr/min blijft. Dat wordt trouwens aangeraden (of zelfs bevolen) door de instrumenten.
In de modus ECO PRO verbruikt de 5-Serie het minimum. Door de klimaatregeling aan te passen (er wordt getoond hoeveel kilometers autonomie je hiermee wint), maar ook door de bestuurder aan te manen tot discipline. Zo beveelt de boordcomputer om het gaspedaal wat minder hard in te duwen, te schakelen of te vertragen. Het lijkt wel een hele feeks die uiteindelijk wel gelijk heeft, want door de orders te volgen zie je het verbruik snel dalen.
Aan de pomp
Efficiënt is deze BMW zeker: 5,4 l/100 km gemiddelde voor zo’n berline is een prestatie. Met een soepele rijstijl met respect voor de snelheidsbeperkingen haal je gemakkelijk zo’n resultaat. Je speelt het spel mee en de ECO PRO-modus wordt al snel standaard ingeschakeld, want de filosofie van deze auto is een zo goed mogelijk resultaat aan de pomp.
Dynamisch?
Dynamisch is deze auto ook. Natuurlijk mag je hem niet verwarren met een M5, maar deze 5-Sere behoudt het traditionele evenwicht van het model en ligt onberispelijk op de weg. En de motor? Laten we zeggen dat zijn uithouding indrukwekkend is en dat hij bijna als een benzine in de toeren klimt. Maar vooral zijn soepelheid en elasticiteit maken indruk. Dankzij het vliegwiel met dubbele massa kan hij zeer laag in de toeren dalen en zonder aarzelen hernemen.
Toch kunnen we niet spreken over echte sportiviteit. De langere brugverhouding verzwakt de acceleraties en de beleving. Het chassis zou veel meer vermogen aankunnen… Het is wel stabiel maar niet speels , zelfs in de modus Sport+.
Is het sop de kool waard?
Met een prijs van 41.450 euro kost de 520d EfficientDynamics ongeveer 550 euro meer dan een traditionele 520d. De fiscale aftrekbaarheid is identiek voor beide varianten (75 procent) en het verbruiksvoordeel bedraagt 0,3 l/100 km volgens de officiële cijfers. Met andere woorden: met 20.000 km per jaar bedraagt de winst op het verbruik 80 tot 100 euro per jaar, naargelang de dieselprijs aan jouw pomp.
Conclusie
De verhouding tussen de prestaties en het verbruik is absoluut indrukwekkend. BMW weet hoe het auto’s moet bouwen en bewijst dat met deze 520d EfficientDynamics. Maar is deze versie echt van belang? Tegenover een klassieke 520d is de verbruikswinst duidelijk, maar niet buitengewoon (gebruik je rekenmachine!) en deze variant is niet beschikbaar met de automatische versnellingsbak, als Touring of met de opties met M-logo.