Er valt niet meer te ontkomen aan de diesel, met alleen benzineversies haal je geen grote verkoopaantallen meer. De BMW 6-Serie Coupé en Cabriolet schakelen dus over op een dieselmotor. Maar niet de eerste de beste: een beresterke turbodiesel. Aangezien goed nieuws nooit alleen komt, kunnen de klanten die vrezen voor achterwielaandrijving de 6-Serie nu ook bestellen met vier aangedreven wielen.

640d

De dieselmotor in kwestie is geen 4 liter groot zoals zijn naam doet vermoeden, hij meet 3 liter. Maar dit is geen slappeling, want dankzij de dubbele drukvoeding stuurt de krachtbron zo'n 313 pk en 630 Nm naar de achterwielen. Een echte oorlogsmachine! De automatische versnellingsbak telt acht verhoudingen en de prestaties zijn erg sportief: 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Voor de cabriolet moet je een tiende optellen.

De dorst blijft opmerkelijk laag, zeker met het Eco Pro-programma dat de auto aanpast voor een 'ecologisch verantwoord rijgedrag'. De coupé verbruikt 5,4 l/100 km, de cabriolet 5,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van respectievelijk 143 en 149 g/km. 

650xi

De strafste versie (in afwachting van de M6) is uitgerust met een V8 turbo die maar liefst 407 pk levert. Zeer brutaal en welicht nogal moeilijk onder controle te houden voor sommige klanten (vooral in de Verenigde Staten), die vierwielaandrijving verkiezen. Door een x aan zijn naam te kleven, is de 650 nu ook beschikbaar met vierwielaandrijving.